Літак Boeing 737 “Міжнародних авіаліній України”, який прямував до Києва, розбився в Ірані поблизу Тегерану. Усі 167 пасажирів і 9 членів екіпажу загинули.

Іранські служби порятунку знайшли обидві чорні скриньки літака, але лише одна з них у доброму стані і тому частину записів втрачено.

Сьогодні 45 українських фахівців, які будуть займатися розслідуванням катастрофи літака МАУ, вже прибули до Ірану.

Серед попередніх причин авіакатастрофи – технічні несправності, зіткнення з дроном і можливе ураження російською ракетою.

Перші версії після падіння літака

Вже через кілька годин після аварії українського літака Boeing 737 влада Ірану заявила, що вона відбулася через загоряння двигуна лайнера, і виключила версію теракту, наполягаючи на тому, що “ніяких інших” причин аварії “Боїнга”, крім технічної, не було.

В день авіакатастрофи українське посольство в Ірані на офіційному сайті спершу опублікувало заяву, що версія теракту чи ракетної атаки як причини катастрофи літака авіакомпанії МАУ виключається. Однак потім інформація про це зникла.

“Будь-які заяви щодо причин аварії до рішення комісії не носять офіційного характеру”, – повідомили у посольстві.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Авіакатастрофа українського Boeing 737 в Ірані. Все, що відомо

У той же час в інтернеті з’явилися чутки, що літак “Міжнародних авіаліній України” (МАУ) могли помилково збити іранські сили ППО. Адже катастрофа сталася незабаром після того, як Іран двічі завдав ракетних ударів по двох військових базах США в Іраку.

У МАУ заявили, що не бачать серед можливих причин падіння літака в Тегерані помилку екіпажу.

“Маючи дані, що літак набрав висоту 2400 метрів, помилка екіпажу мінімальна, ми її просто не припускаємо. З огляду на їх досвід, дуже складно сказати, що там могло бути щось з екіпажем”, – сказав віце-президент МАУ з польотної роботи ІГОР СОСНОВСЬКИЙ.

Версії авіакатастрофи після доби розслідування

Вранці 9 січня іранці оприлюднили попередній звіт про авіакатастрофу.

Іранські слідчі заявили, що частина даних із чорних скриньок літака МАУ, який розбився біля Тегерану, втрачена. Звіт підтвердив, що обидві так звані “чорні скриньки”, які містять технічні дані літака і записи переговорів з його кабіни, були знайдені, проте вони були пошкоджені і деякі частини їхньої пам’яті втрачені.

В іранському звіті ідеться, що члени екіпажу не зверталися по домогу через зв’язок з диспетчером. Також повідомляється, що екіпаж намагався повернути літак в аеропорт, коли той почав падати.

Слідчі додали, що літак вже горів, коли почав падати.

Згодом іранські експерти заявили, що пілот літака МАУ від початку польоту не мав зв’язку з вежею та диспетчером. Голос пілота ідентифікували після перевірки чорної скриньки екіпажу.

В РНБО назвали 7 версій причин авіакатастрофи, три з яких є закритими.

Секретар Ради національної безпеки і оборони ОЛЕКСІЙ ДАНІЛОВ назвав основні версії авіакатастрофи в Ірані:

  • ураження літака зенітною ракетою ЗРК, зокрема ЗРК “Тор”;
  • зіткнення з БПЛА або іншим літаючим об’єктом;
  • руйнування і вибух двигуна з технічних причин;
  • вибух всередині літака внаслідок терористичного акту.

Версії експертів

Експерти дещо скептично ставляться до версії загоряння двигуна:

  • По-перше, професійність екіпажу не викликає сумнівів;
  • По-друге, в авіакомпанії підтверджують справність літака.

Корпорація Боїнг випустила п’ять тисяч літаків цієї модифікації – Боїнг 737-NG із двигунами CFM 56. І жоден із цих літаків не потрапляв у катастрофу через відмову двигуна на злеті.

  • По-третє, літак зник з радарів на висоті 2700 метрів, де була можливість для маневрів (це не 50 метрів над землею, де нічого зробити).

Експерт з питань авіації ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО у коментарі “BBC Україна” припустив, що іранці могли заявити про проблеми із двигуном, бо, можливо, отримали таку інформацію від екіпажу. На його думку, не варто відкидати версії підриву на лайнері й що екіпаж не знав, що стало причиною горіння двигуна. Адже, коли стається загоряння двигуна, є швидка процедура гасіння, “а тут ми маємо ситуацію, коли за секунди – вибух, пожежа і різке падіння”.

На відео, яке поширила Перська служба ВВС із соцмереж, видно, з якою швидкістю падає палаючий літак.

Романенко припускає, спираючись на матеріали із відкритих джерел, що може йтися про підрив на лайнері.

Експерт також відкидає версію враження літака ракетою “земля-повітря”, оскільки слід від ракети – видимий, і багато людей побачили б його з багатьох точок.

Романенко також наголошує, що жодних висновків не можна робити, дивлячись на фото уламків літака.

Австралійський авіаексперт ДЖЕФРІ ТОМАС проаналізував відео падіння літака і вважає, що вибух міг трапитися у середині самого літака.

Експерт зазначив, що ресурс із відстеження польотів літаків flightradar24 не показував відхилень траєкторії польоту. Але згодом передача інформації про політ обірвалася. За словами Томаса, таке могло трапитися через вибух, можливо, у кабіні пілота, який пошкодив електроніку.

Водночас експерт відкинув припущення, що літак міг бути збитий ракетою. У такому випадку ракета б знищила його ще у повітрі.

Російська ракета Тор-М1, знайдена на місці авіакатастрофи в Ірані

Фото деталі від ракети зенітного комплексу “Тор-М1”, яку знайшли неподалік від місця катастрофи українського літака Boeing737 рейсу PS752 в день трагедії опублікував користувач Тwitter під ім’ям Ashkan Monfared, проте наразі його акаунт заблокований.

Пізніше скріншотами його посту поділився головний редактор ресурсу The Defence Blog Ділан Малясов.

Уламки на фото, за його словами, є зрізом носового обтічника й органами управління ракети земля-повітря 9М331, яка застосовується в російській системі протиповітряної оборони “Тор-М1” і оснащена напівавтоматичною системою наведення на лінію прямої видимості (SACLOS). Ця система наразі знаходиться на озброєнні іранських військових, розгорнутих на військовій базі поблизу місця аварії.

Варто зазначити, що це ж фото репостив засновник Bellingcat Еліот Хіггінс. Він наголосив, що інформацію щодо того, що літак був збитий ракетою, ще слід перевірити. Також необхідно перевірити справжність власне світлини.

За його словами, Bellingcat перевірить версію про можливу атаку на літак з ЗРК “Тор”.

На даний момент неможливо однозначно сказати, що стало причиною катастрофи літака. Представники різних структур висувають різні версії, а користувачі соцмереж зазначають, що катастрофа сталася на тлі серйозної напруженості в регіоні. Офіційної версії поки що не має.

Українські експерти прилетіли до Тегерану і проводять дипломатичні переговори з іранською стороною, і “є всі підстави сподіватися на співпрацю з усіх питань, включаючи участь нашої комісії в розшифровці “чорних скриньок” нашого літака”. Дані, які можливо опублікувати, обіцяють оприлюднювати для інформування українського суспільства та ЗМІ.