Цьогоріч минає 80 років із моменту закінчення найкривавішої війни ХХ століття – і цей ювілей Україна зустрічає на четвертому році повномасштабної війни з новим проявом фашизму – Росією. У цьому контексті День памʼяті та перемоги над нацизмом набуває ще глибшого змісту: це не лише вшанування минулого, а й оцінка теперішнього. Та сама держава, що колись боролася з Гітлером, сьогодні сама веде загарбницьку війну проти сусідньої країни, зневажає міжнародне право, права людини й нав’язує світові культ сили та мілітаризму.

В умовах вторгнення, ці дні пам’яті набувають нових значень. Рефлексія над минулим поєднується з боротьбою в теперішньому. Українське суспільство замислюється не тільки про дати, а й про сенси: що означає пам’ять у країні, яка знову переживає війну?

Explainer розповідає, що ми насправді вшановуємо 8 та 9 травня – і як ця пам’ять змінюється разом із країною.

Як 8 травня стало символом перемоги над нацизмом?

У більшості країн Заходу 8 травня – це день скорботи й вшанування. Саме цього дня 1945 року нацистська Німеччина підписала акт про беззастережну капітуляцію, що ознаменувало завершення бойових дій у Європі. У Європейському Союзі, Великій Британії та США ця дата відома як Victory in Europe Day – День перемоги в Європі. Йдеться не про тріумф, а радше про колективне полегшення після найстрашнішої війни в історії континенту.

Натомість у Радянському Союзі символом перемоги стало 9 травня. Причина – у часовій розбіжності: коли в Європі ще був вечір 8 травня, у Москві вже настало 00:43 9-го. Саме цю нічну годину радянська влада зробила символічною. День, який в Європі став епілогом війни, в СРСР оформили як урочистий початок великої переможної міфології. Із технічної часової деталі народилося головне політичне свято імперії.

З роками ця дата обросла ритуалами, парадами, пафосною символікою. 9 травня перестало бути днем пам’яті – і стало днем перемоги у суто радянському розумінні: з прапорами, гаслами та мілітарною гордістю.

У 2004 році Генеральна Асамблея ООН спробувала запропонувати ширший підхід до пам’яті, закликавши держави-члени щороку відзначати 8 і 9 травня як дні вшанування жертв Другої світової війни. Йшлося не про святкування, а про нагадування – про трагедію, яка не повинна повторитися.

Попри це, впродовж десятиліть Україна зберігала радянську традицію: разом із іншими пострадянськими країнами 9 травня відзначали як День Перемоги у Великій Вітчизняній війні. Ця концепція відділяла радянський досвід від загальносвітового контексту, замовчуючи початок війни у 1939 році, пакт Молотова–Ріббентропа та двосторонню окупацію Польщі.

Тільки після Революції гідності й початку російської агресії Україна почала переосмислювати й переглядати цю політику пам’яті.

Зі зміною історичної політики Верховна Рада у 2015 році ухвалила закон про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років. Відтоді в Україні було офіційно встановлено два дні пам’яті: 8 травня – День пам’яті і примирення, а 9 травня – День перемоги над нацизмом.

Наступним кроком стала повна зміна календаря пам’яті. Від 2024 року Україна щороку відзначає День памʼяті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років саме 8 травня – як державне свято. Воно було офіційно запроваджене 29 травня 2023 року, замінивши 9 травня, яке раніше співпадало з радянським Днем перемоги. Таким чином, Україна остаточно відмовилася від радянської парадигми відзначення і перейшла до спільного з європейськими країнами підходу – через пам’ять, скорботу й історичну відповідальність.

Чому ми не можемо говорити про перемогу у Великій Вітчизняній війні?

Термін «Велика Вітчизняна війна» належить до радянської, а нині – російської історичної традиції. Він охоплює лише період 1941–1945 років і виключає початкові етапи Другої світової, зокрема спільний напад Німеччини та СРСР на Польщу у вересні 1939 року. Для України цей вузький, ідеологічно навантажений термін не відображає ані історичної правди, ані досвіду мільйонів українців.

На початок війни українські землі були розділені між кількома державами – СРСР, Польщею, Румунією, Чехословаччиною. Тож коли почалися бойові дії, українці опинились по різні боки фронту – змушені воювати за чужі прапори, іноді навіть вбиваючи одне одного.

Ще до того, як 22 червня 1941 року Гітлер напав на Радянський Союз, українці вже брали участь у бойових діях. У березні 1939 року бійці Карпатської Січі захищали незалежність Карпатської України від вторгнення угорської армії. А з 1 вересня того ж року українці, що мешкали в Польщі, були втягнуті у війну, коли Гітлер і Сталін, згідно з таємним протоколом пакту Молотова–Ріббентропа, разом розпочали окупацію польських територій.

День памʼяті та перемоги над нацизмом
Угорські танкетки в’їжджають до Хуста, березень 1939 року. Початок окупації Карпатської України після проголошення незалежності та спроби її оборони силами Карпатської Січі

Тому говорити про “перемогу у Великій Вітчизняній війні” – це приймати радянську оптику, яка замовчує і викривлює реальну історію. Для українців Друга світова війна не була чорно-білим епосом героїзму – це була насамперед трагедія чужих імперій, у яку вони були втягнуті без власного вибору.

На початку Другої світової війни близько 120 тисяч українців служили у польській армії. За перший місяць війни, у вересні 1939 року, загинуло понад 8 тисяч із них. Німецька авіація бомбардувала Львів та інші західноукраїнські міста, що тоді входили до складу Польщі. Львів опинився в особливо драматичній ситуації – місто пережило подвійну облогу: з заходу його атакували нацисти, а зі сходу – Червона армія.

Таким чином, українці фактично опинилися між двома тоталітарними режимами – Гітлером і Сталіним, які на той момент були союзниками й разом розпочали війну, поділивши між собою Польщу.

У цих умовах єдиною армією, яка претендувала на захист саме українських інтересів, стала Українська повстанська армія (УПА). Вона вела боротьбу одразу на два фронти – проти нацистської окупації та радянського контролю. За участь в УПА та підтримку повстанців було репресовано близько пів мільйона людей – як військових, так і цивільних. Радянська влада не пробачала прагнення до самостійності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Друга світова війна – пояснюємо у 32 мапах

Сьогодні Росія намагається «приватизувати» перемогу над нацизмом, перетворивши її на частину державної ідеології та інструмент зовнішньої агресії – зокрема проти України. Теза про «визволителів» стала виправданням для нової окупаційної політики.

Однак жодна країна не має монополії на перемогу у Другій світовій війні. Вона стала можливою завдяки спільним зусиллям десятків держав та народів. У Європейському Союзі, США та Великій Британії пам’ятають не лише про перемогу, а й про трагедію – про Голокост, воєнні злочини, мільйони жертв. Там головним посланням цих пам’ятних днів залишається гасло «ніколи знову» – на противагу російському «можемо повторити».

Україна, яка обрала європейський шлях розвитку, обрала й чесний, складний, але відповідальний погляд на історію Другої світової війни – як на трагедію, що змінила світ, і досі кидає тінь на сучасність.

День памʼяті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні символізує не тріумф переможців над переможеними, а має бути нагадуванням про масштабну людську катастрофу. Це застереження: складні міжнародні конфлікти не можна вирішувати збройним шляхом, мовою ультиматумів, агресією чи анексією.

Найважливішим підсумком тієї війни має стати не культ перемоги, а вміння цінувати мир – і рішуче, безкомпромісно захищати його всіма розумними засобами.

Як українці змінюють ставлення до 9 травня: соціологія КМІС

За останні півтора десятиліття ставлення українців до 9 травня – Дня Перемоги – змінилося докорінно. Ще у 2010 році це було одне з найважливіших свят у країні: 58% опитаних вважали його таким. У 2013 році – вже 40%. До 2021 року частка прихильників свята зменшилася майже вдвічі порівняно з 2010-м – до 30%.

А після початку повномасштабної війни з Росією падіння стало ще стрімкішим. У 2023 році лише 13% українців вважали 9 травня важливим святом – це був один із найнижчих показників серед усіх пам’ятних дат, менше підтримки мав лише День праці. У 2024 та 2025 роках ця цифра опустилась до 11%.

День памʼяті та перемоги над нацизмом

За даними Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) станом на лютий 2025 року, 9 травня дещо більше підтримують люди віком 60+: 15% із них вважають його важливим. У всіх інших вікових групах таких – у середньому 11%. Подібна різниця помітна між містом і селом: серед сільських мешканців День Перемоги важливий для 16%, серед міських – для 10%.

Певні коливання є і в регіональному розрізі (за місцем проживання до 24 лютого 2022 року): на Заході України 9 травня важливим вважають 9% опитаних, у Центрі – 11%, на Півдні – 14%, на Сході – 13%. Проте ці розбіжності не мають визначального впливу – тренд до втрати символічного значення свята простежується по всій країні.

Причини такого зсуву – глибоко політичні й емоційні. Повномасштабна війна з Росією кардинально змінила контекст, у якому сприймаються радянські пам’ятні дати. Для дедалі більшої кількості українців 9 травня вже не асоціюється з миром чи вшануванням перемоги над нацизмом. Натомість воно сприймається як частина російського мілітаристського наративу – свято, яке перетворилося на інструмент пропаганди, виправдання агресії й культу війни.

Українське суспільство поступово відходить від ритуалів минулого – і обирає пам’ять, у якій головною цінністю є не перемога, а мир.

Як Росія перетворила 9 травня на культ війни

У Росії 9 травня залишається одним із головних державних свят. На відміну від України, де ставлення до цієї дати поступово змінюється, в РФ День перемоги давно перетворився з пам’яті про загиблих на культ війни. Для президента Володимира Путіна 9 травня має сакральне значення: це не просто дата, а наріжний камінь державної ідеології, інструмент легітимації агресії та реваншизму.

Свято було офіційно запроваджене ще 8 травня 1945 року, але в перші роки після війни не мало визначального значення. Парад Перемоги в Москві відбувся лише 24 червня 1945-го, а вже з 1947 року 9 травня стало робочим днем. У наступні десятиліття це була радше ритуальна дата з обмеженим офіційним відзначенням. Лише в 1965 році, до 20-річчя Перемоги, день знову став вихідним, і святкування почали набувати масового розмаху. Згодом міф про Перемогу поступово витіснив навіть культ Жовтневої революції.

У сучасній Росії 9 травня перетворилося на квазірелігійний ритуал, основу так званого «побєдобєсія» – агресивного і гротескного культу перемоги. Кремлівська пропаганда активно експортує цей міф як усередину країни, так і за її межі – передусім у пострадянські держави. Перемога у Другій світовій використовується як моральне виправдання сучасних злочинів – проти України, її військових і цивільного населення.

Тоді як для Заходу 9 травня – це нагадування про ціну миру і трагедію війни, у путінській Росії ця дата стала символом «право на силу». Різниця в сенсах між Україною та РФ сьогодні – глибша, ніж будь-коли.