Поки невідомо, яким буде формат 94-ї церемонії вручення кінопремії «Оскар», але вже привідкрито завісу – режисером заходу вже увосьме буде лауреат премії «Еммі» Гленн Вайс, а Вілл Пекер займе крісло продюсера.
Відкритим залишається питання, хто ж буде ведучим кінозаходу року. Найімовірнішим обличчям церемонії стане той самий Вілл Пекер, але потенційними ведучими можуть стати Джиммі Кіммель, Кріс Рок або Ніл Патрік Харріс.
Виступатимуть на церемонії, найімовірніше, Бейонсе з Be Alive з “Короля Річарда” та Біллі Айліш з No Time to Die з однойменного фільму “Не час помирати”.
Цього вівторка Американська кіноакадемія назвала номінантів на здобуття премії “Оскар”, тож пропонуємо ознайомитися з ними у нашому матеріали.
Номінанти на “Оскар-2022“
У категорії “Найкращий фільм” представлено:
- біографічна драма “Белфаст”, режисер Кеннет Брана;
- політична сатира “Не дивіться вгору”, режисер Адам Мак-Кей;
- музична комедійна драма “CODA”, режисер Клод Лалонд;
- “Сядь за кермо моєї машини”, режисер Рюсуке Хамагуті;
- романтична драма, мюзикл “Вестсайдська історія”, режисер Стівен Спілберг;
- психологічний трилер “Алея жахів”, режисер Гільєрмо дель Торо;
- фантастичний фільм “Дюна”, режисер Дені Вільньов;
- комедійно-драматичний фільм про дорослішання “Лакрична піца”, режисер Пол Томас;
- психологічна драма “У руках пса”, режисерка Джейн Кемпіон;
- спортивна драма “Король Річард”, режисер Рейнальдо Маркус Грін.
У номінації “Найкраща режисура” позмагаються:
- Пол Томас Андерсон (“Лакрична піца”),
- Кеннет Брана (“Белфаст”),
- Джейн Кемпіон (“У руках пса”),
- Стівен Спілберг (“Вестсайдська історія”),
- Рюсуке Хамагуті (“Сядь за кермо моєї машини”).
Цікаво, що в історії премії Джейн Кемпіон стала першою жінкою-режисером, яка отримала другу номінацію в цій категорії. Вперше її було номіновано у 1994 році за фільм “Фортепіано”. “Оскар” у цій номінації їй тоді не дістався, але статуетку вона взяла за найкращий сценарій. Здобути перемогу у номінації “Найкращий режисер” тоді не вдалося, але Кемпіон отримала статуетку за “Найкращий сценарій”. Цього року її фільм “У руках пса” номіновано аж 12 разів, тому шанси отримати бажану статуетку чималі.
За статуетку у категорії “Найкраща актриса” змагатимуться:
- Крістен Стюарт (“Спенсер”),
- Пенелопа Крус (“Паралельні матері”),
- Ніколь Кідман (“Як Рікардо”),
- Олівія Колман (“Незнайома дочка”),
- Джессіка Честейн (“Очі Теммі Фей”).
Найкращим актором може стати:
- Вілл Сміт (“Король Річард”),
- Ендрю Гарфілд (“Tick-tock… BOOM!”),
- Дензел Вашингтон (“Макбет”),
- Бенедикт Камбербетч (“У руках пса”),
- Хав’єр Бардем (“Як Рікардо”).
Прогнози кінокритиків та букмейкерів
Розпочнемо з найкращого фільму. Незважаючи на те, що «У руках пса» цілком може стати найкращим фільмом, фахівці не виключають, що статуетку може отримати «Белфаст», хоча на думку деяких, “Оскар” мав би дістатися стрічці «Вестсайдська історія».
Оскарознавці вважають, що найкращим режисером мав би стати один із великих майстрів кіно всіх часів – Стівен Спілберг за свою «Вестсайдську історію». Втім, більшість дійшла згоди, що Джейн Кемпіон створила один із найкрасивіших фільмів року, а враховуючи той факт, що вона ніколи не вигравала у номінації «Найкращий режисер», а у 1994 році фактично програла Спілбергу – настав момент, аби саме вона отримала статуетку за найкращу режисуру.
Перейдімо до найкращих акторів та акторок. Серед перших букмекери роблять ставку на Ніколь Кідман, адже минуло вже 20 років, відколи акторка отримала свою першу статуетку. Інша група кінокритиків вважає, що перемога мала б дістатися Крістен Стюарт. Втім, є один момент. Її грандіозне перетворення в Діану Спенсер перетворило одну з найвідоміших жінок ХХ століття на образливу фігуру, героїню великого психологічного жаху, а як не дивно, в галузі існує сильний опір проти визнання цього вражаючого моменту.
“Оскар” за найкращу чоловічу роль кінокритики віддають Віллу Сміту за харизматичну гру у фільмі «Король Річард», але є ті, хто надає перевагу більш грубому та витриманому перетворенню Ендрю Гарфілда в Джонатана Ларсона. Адже не будучи співаком від природи, він магічно поринув у голос одного з великих трагічних умів в історії Бродвея.
“Оскар” за найкращий оригінальний сценарій Академія традиційно присуджує фільмам, які надто складні або виходять за межі зони комфорту для великого визнання. Букмекери прогнозують, що цьогоріч статуетку у цій номінації отримає Пол Томас Андерсон за свою «Лакричну піцу». Статуетку за найкращий адаптований сценарій кінокритики віддали б Кемпіон за драматичний фільм «У руках пса».
Найкращим мультфільмом може стати «Енканто» від Walt Disney Animation Studios, який став театральною сенсацією та сенсацією Disney+ у цей святковий сезон.
Найкращим міжнародним фільмом, на думку експертів, може стати єдиний фільм іноземною мовою у цій номінації – «Сядь за кермо моєї машини”. Оскар за найкращу операторську роботу буде фільм «Дюна» за приголомшливе використання камер IMAX.
Оскарівське різноманіття
Після скандалу на церемонії вручення премії «Оскар» в 2016 році, коли серед номінантів не було жодного темношкірого актора, багато що змінилося. У 2020 році лише одна темношкіра акторка, зірка «Гаррієт» Синтія Еріво, була номінована (за найкращу жіночу роль).
Рекордним був минулий рік, коли дев’ять темношкірих акторів були у номінаціях на кінопремію. Цього річ представлені лише Аріана ДеБоз, Аунжану Елліс, Вілл Сміт та Дензел Вашингтон. Останній цьогоріч збільшив свою лідерську позицію як найбільш номінований темношкірий актор на «Оскар».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Інклюзивний кастинг у кіно. Пояснюємо
Латиноамериканську спільноту також представляє дворазовий володар «Оскара» Гільєрмо Дель Торо – «Алея жахів». Тим часом Лін-Мануель Міранда стає на крок ближче до того, щоб отримати перемогу за оригінальну пісню під назвою «Dos Oruguitas» з «Encanto». У той же час продюсер «Encanto» Іветт Меріно стає першою латиноамериканкою, яка коли-небудь була номінована в цій категорії. Композитор Жермен Франко — перша латиноамериканка, яку коли-небудь прийняли до музичного відділення Академії — відповідає цій віхі в категорії оригінальної партитури. Режисер Карлос Лопес Естрада також отримав номінацію за повнометражний анімаційний фільм «Рая та останній дракон».
Цьогоріч Джейн Кемпіон увійшла в історію як перша жінка, яка отримала повторну номінацію на кращу режисуру, що є лише однією з 12 номінацій фільму Netflix.
Через 35 років після того як Марлі Метлін, яка мала вади слуху, отримала «Оскар», цьогоріч номіновано актора Троя Коцура за фільм «Дитина глухих батьків».
Від касових зборів до потоковості
Цьогорічний список номінантів – чудові та хороші фільми, але жодного комерційного хіта за класичними касовими стандартами немає. Лише фільм «Дюна» ледь подолав позначку у 100 млн з продажу квитків у Північній Америці. «Вестсайдська історія» Стівена Спілберга, з її валовими доходами в 37 млн доларів при заявленому бюджеті в 100 млн доларів, буде вважатися провалом. Звісно, це все можна списати на пандемію, але справжня причина у переході від кінопрокату до потоковості.
Серед номінантів «Не дивись угору» та «Сила собаки» – фільми Netflix, які мали лише номінальні прокати; «Дюна» та «Король Річард» були випущені на HBO Max в той же день, що й їхні театральні релізи. «Втрачена дочка», яка отримала номінації за сценарій Меггі Джилленхол і виступи Олівії Колман і Джессі Баклі, також є фільмом Netflix. «Бути Рікардосом» із трьома номінаціями на акторську роль є релізом Prime Video, а «CODA» з трьома номінаціями, включаючи найкращий фільм, був випущений на Apple TV+ і в кінотеатрах того ж дня.
Перехід до потоковості – не панацея для режисерів. Робота над такими фільмами теж вимотує, але трансляція дійсно змінює підхід індустрії до самої концепції успіху. Оскільки потоковий хіт менш піддається кількісному виміру — або, принаймні, тому, що стандарти не встановлені, а прозорість послуг не наближається до касових звітів, — поняття хіт стає більш суб’єктивним, більш важливим з вуст у вуста і наростає думка.