Уряд запустив тестовий етап програми «3000 км Україною» – ініціативи, що дозволяє безоплатно використати до 3000 кілометрів поїздок у межах країни у непікові періоди. Перший етап розпочинається у грудні та охоплює поїзди до прифронтових регіонів, щоб підтримати мобільність мешканців і родин, які хочуть відвідати близьких біля лінії фронту.

Програма працює без додаткових витрат із держбюджету: компенсацію забезпечують динамічне ціноутворення в преміум-сегменті та державне співфінансування пасажирських перевезень.

Explainer розповідає, що відомо про перший етап програми «УЗ-3000» і як вона має працювати далі.

Що це за програма?

На початку листопада президент Володимир Зеленський оголосив про запуск ініціативи «3000 кілометрів від Укрзалізниці» — складової державного пакета «зимової підтримки». Програма передбачає можливість безоплатно подорожувати територією України на сумарну відстань до трьох тисяч кілометрів — приблизно стільки займає маршрут з Запоріжжя до Ужгорода і назад.

Ініціатива має дві головні цілі. Перша — стимулювати подорожі у періоди низького попиту, коли значна частина місць у поїздах залишається вільною. Друга — посилити мобільність громадян, передусім мешканців прифронтових регіонів, для яких доступний транспорт під час війни є критично важливим.

Як працює перший етап програми «УЗ-3000»?

Пілотний запуск програми стартував у грудні та діє насамперед для мешканців прифронтових і прилеглих до них громад. Учасники можуть отримати до 3000 км безоплатних поїздок у межах України, розподіливши їх на максимум чотири подорожі.

Хто може скористатися?

Участь у програмі доступна пасажирам із визначених урядом прифронтових громад. Щоб активувати право на поїздки, потрібно:

  • користуватися застосунком «Укрзалізниці»;
  • пройти верифікацію через «Дія.Підпис»;
  • натиснути «Взяти участь» у розділі з позначкою «3000».

Після активації нараховується 3000 км. Під час оформлення квитка вони списуються автоматично.

Де діє програма?

Перший етап охоплює маршрути, на яких у непікові дні зазвичай є вільні місця. Це плацкарт, купе, регіональні поїзди та другий клас Інтерсіті+. Преміальні класи не входять до програми.

Маршрути першого етапу

На тестовому етапі доступні поїздки на таких напрямках:

Основні рейси (далеке сполучення):

  • №101/102 Миколаїв – Барвінкове (Краматорськ)
  • №103/104 Барвінкове – Львів
  • №109/110 Львів – Миколаїв
  • №115/116 Суми – Київ
  • №121/122 Миколаїв – Київ
  • №127/128 Львів – Запоріжжя
  • №141/142 Івано-Франківськ – Чернігів
  • №143/144 Суми – Рахів
  • №39/40 Солотвино – Запоріжжя
  • №45/44 Харків – Ужгород
  • №47/48 Запоріжжя – Мукачево
  • №51/52 Одеса – Запоріжжя
  • №53/54 Дніпро – Одеса
  • №61/62 Дніпро – Івано-Франківськ
  • №773/774 Київ – Конотоп
  • №87/88 Ковель – Запоріжжя
  • №886/888 Фастів – Чернігів
  • №895/896 Конотоп – Фастів

Дитячі купе:

  • №15/16 Харків – Ясіня
  • №17/18 Харків – Ужгород
  • №41/42 Дніпро – Трускавець

Інтерсіті+ (2-й клас):

  • №719/720 Харків – Київ
  • №723/722 Харків – Київ
  • №731/732 Запоріжжя – Київ

Умови оформлення

  • Квиток можна оформити лише на себе або на власну дитину.
  • Безоплатні кілометри покривають лише проїзд. Постіль, багаж, тварини та інші додаткові послуги оплачуються окремо.
  • Їхати можна лише у періоди низького попиту. У пікові дні можуть діяти обмеження або пріоритет для мешканців прифронтових територій.
  • Накопичені 3000 км можна використовувати поступово — вони лишаються дійсними до кінця 2026 року.

Фінансування

Окремого нового бюджету для програми не виділяють. Вона працює за рахунок вільних місць у непікові періоди, динамічного ціноутворення в преміум-сегменті та державного співфінансування пасажирських перевезень.

Чому ця програма з’явилася?

«УЗ-3000» стала відповіддю на давню проблему пасажирських перевезень: «Укрзалізниця» виконує важливу соціальну функцію, але пасажирський сегмент стабільно залишається збитковим. Компанія перевозить мільйони людей щороку, однак отримані доходи покривають лише близько 40% витрат. Решта фактично дотується державою.

Для уряду та самої компанії це означає постійний пошук балансу: зберігати доступні тарифи та одночасно утримувати систему в робочому стані. У 2024 році держава вперше почала компенсувати «Укрзалізниці» реальну собівартість пасажирських квитків. Це дозволило уникнути різкого підвищення цін і створило основу для більш передбачуваного фінансування галузі.

На цьому тлі й з’явилася програма «3000 км». Її логіка — раціональніше використовувати вагони в періоди низького попиту, коли поїзди часто їдуть напівпорожніми. Програма стимулює поїздки у «тихий сезон», допомагаючи підвищити завантаженість без запуску додаткових рейсів і без нових витрат для бюджету.

Додатковим фактором став фінансовий стан самої компанії. У 2024 році збитки пасажирських перевезень перевищили 18 млрд грн. На 2025 рік, навіть з державною підтримкою 4,3 млрд грн, прогнозується понад 22 млрд грн дефіциту. Паралельно залишається значним і зовнішній борг — близько 1,4 млрд доларів станом на кінець 2024 року. Упродовж 2025–2026 років компанія має погасити майже 850 млн доларів основного боргу, з яких левова частка — виплати за єврооблігаціями.

На цьому складному тлі «УЗ-3000» стала інструментом, який поєднує соціальну підтримку громадян і прагнення зробити пасажирську систему економічно стійкішою.