День великих розпродажів, шалених знижок, натовпів людей – усе це асоціюється із Чорною п’ятницею. Традиційним днем у США, коли мільйони американців готові витратити всі заощадженні кошти задля дешевих покупок.
Чорна п’ятниця зазвичай відбувається після Дня подяки. У США починаються масові закупівлі до новорічних свят. Чорна п’ятниця давно вийшла за межі США і з кожним роком набуває більшої популярності в Україні. Цьогоріч вона відбудеться 27 листопада. Щоправда, українські підприємці у Чорну п’ятницю не такі щедрі на знижки, а інколи навіть примудряються зшахраювати на цьому дні.
Explainer пояснює, звідки взявся термін «чорна п’ятниця», як вас намагаються обдурити у цей день і чому за цінами на товари потрібно стежити ще з початку листопада, щоб дійсно зекономити .
Чорна п’ятниця – історія
Чорна п’ятниця прийшла до нас із США. Проводиться вона після Дня подяки (державне свято в США, щорічно святкують у четвертий четвер листопада, щоб подякувати Богові за врожай), адже саме після цього свята починається підготовка до Нового року та Різдва, яке християни західного обряду святкують 25 грудня. Найперше використання терміну “чорна п’ятниця” датується 1869 роком, яке не мало нічого спільного з різдвяними покупками. Це був той день, коли різкі ціни на золото спричинили крах ринку, наслідки якого роками відчувала економіка США.
Лише у 1950–1960-х роках термін “чорна п’ятниця” став набувати значення великих знижок, як і тепер. Вважають, нібито першими, хто почав вживати термін «чорна п’ятниця», були місцеві поліціянти. Для них це був день, який зовсім не викликав приємних емоцій, адже дороги були заповнені людьми, всюди утворювались затори. У США весь виторг бухгалтери позначали чорним кольором, а збиткову частину – червоним. Найбільше прибутків було в п’ятницю після Дня подяки, так і виникла назва. Після Дня подяки американці масово починали відпрошуватись із роботи, вигадувати хвороби, щоб залишитися дома і сходити за покупками, а продавці, помітивши таку тенденцію, намагались заманювати покупців знижками й подарунками.
Довіряй, але перевіряй. Знижки в Чорну п’ятницю
Чорна п’ятниця у США дещо відрізняється від нашої. Якщо американці дійсно розпродають у цей день всю продукцію в магазинах за мінімальну ціну, то українські виробники часто намагаються схитрувати. У США знижки сягають 90%, в Україні не варто сподіватись більше ніж на 50%. Хоча знижки й обіцяють до 70%, але насправді це не завжди так.
Знижки виставляють не на весь товар. Часто товари, які не розпродали, виставляють під виглядом нових із шаленими знижками, а нові ховають на інший день.
Вас можуть заманити купити товар навіть тоді, коли ви цього не хочете. До такої маніпуляції вдаються не лише в Чорну п’ятницю. Наприклад, захотіли ви купити якусь річ, пригледіли її собі, дочекалися знижок і прийшли купувати. Але саме тієї марки, моделі не виявилось, вам пропонують іншу, дешевшу. Щоб не повертатись із порожніми руками, ви її купуєте, не підозрюючи, що вами зманіпулювали, продавши те, що вигідно насамперед продавцям.
Товар зі знижкою, який вам пропонують, може виявитися дорожчим, ніж був без знижки. Перед Чорною п’ятницею ціну на товар піднімають, а в день знижок повертають початкову вартість товару. Або навпаки – у день знижок ціну збільшують, прикріплюючи акційний цінник. Деякі продавці роблять це навіть не заздалегідь, а в той самий день, чим зовсім не викликають довіри у покупців.
У Чорну п’ятницю вас можуть надурити навіть із товарами, що віддають безкоштовно. Найчастіше такими подарунками стають ті речі, які вже скоро втратять строк придатності. Наприклад, коли ви купуєте дві речі, а третю отримуєте в подарунок, вона може виявитися придатною для використання лише на короткий строк.
Щоб вас не обманули, у цей день потрібно бути дуже уважним і відповідально ставитись до покупок.
Що робити, щоб не переплатити?
Щоб не переплатити, а справді зекономити у Чорну п’ятницю, потрібно дотримуватись певних правил. Заздалегідь виберіть товар, який хочете купити. Постійно моніторте ціну товару. Саме на початку листопада вартість збільшують, щоб потім начебто зменшити й продати товар за новою-старою ціною.
В інтернет-магазинах головною умовою в Чорну п’ятницю є передоплата товару. Пояснюють це тим, що товари в цей день дуже дешеві, їх швидко розкуповують. Покупця будуть запевняти, що, заплативши гроші наперед, він точно отримає товар. Та краще від таких покупок відмовлятися. Так у вас буде більше шансів отримати бажану річ, заплативши гроші після отримання. Крім того, ви зможете від неї відмовитись, якщо вона буде неякісною.
Пам’ятайте: ви маєте право повернути річ протягом 14 днів за наявності чека, якщо придбаний товар виявився непотрібним вам або бракованим. Тут закон на вашому боці.
Зробіть покупку онлайн, так ви можете скористатися віртуальною корзиною. За допомогою неї можна придбати потрібний товар оперативно, випередивши інших покупців.
Якщо вже вирішили, що точно будете купувати, й активно моніторили ціну, не чекайте Чорної п’ятниці, якщо вартість товару зменшилася раніше. Навряд чи згодом ціна піде вниз.
Активно у Чорну п’ятницю купують електротехніку, наприклад, телевізори. Багато людей купували телевізори навесні, оскільки пандемія COVID-19 змусила сім’ї лишатися вдома. Це призвело до дефіциту продукції для телевізійних брендів і значного збільшення вартості. Тому остерігайтеся великих знижок на них. Якщо вартість різко відрізняється, це може означати погану якість товару. Недорогі телевізори можуть бути виготовлені спеціально для Чорної п’ятниці. Деякі з них доступні лише в одного продавця. Ці товари називають «вториними», оскільки вони схожі на ті, які ми звикли бачити, але мають різні номери моделей і часто мають меншу кількість функцій. Варто пам’ятати, що це стосується не тільки телевізорів. Електротехніка, яку вам пропонують у Чорну п’ятницю, часто є старою або розробленою для продажу за спеціальною ціною. Можливо, це не зовсім те, що ви планувати придбати.
Перевіряйте сайти, на яких робите онлайн-замовлення. Шахраї створюють спеціальні сайти, аби отримати ваші персональні дані. Через такі небезпечні реєстрації з ваших рахунків можуть списати кошти. Тому на фоні шалених знижок варто пам’ятати про безпеку свого шопінгу.
Чорна п’ятниця чи Кіберпонеділок?
Якщо ви не встигли зробити необхідні покупки в Чорну п’ятницю, на вас чекає Кіберпонеділок, або Cyber Monday. Така собі онлайн-версія Чорної п’ятниці, що традиційно проводиться у перший понеділок після неї. Започатковано у США 2005 року онлайн-підрозділом Національної федерації роздрібної торгівлі. Причиною цьому став активний продаж товарів у понеділок після Дня подяки.
Українські інтернет-магазини також почали дарувати знижки на свої товари в цей день. Але якщо в Чорну п’ятницю знижки пропонують усі магазини, то в Кіберпонеділок – лише онлайн.
Чорна п’ятниця – 2020
У 2020 році Чорна п’ятниця буде дещо іншою. У розпал пандемії Covid-19 багато магазинів вирішили перенести Чорну п’ятницю в інтернет. Цьогоріч все більше покупців стоятимуть в черзі віртуальних магазинів, аби уникнути тісного контакту. Це означає сплеск онлайн-трафіку в Чорну п’ятницю і значний потенційний дохід для підприємств електронної комерції.
Протягом багатьох років шалена тиснява серед людей, що змагалися за дешеві товари, призводила до насильства, травм, іноді навіть смертей.
Цьогоріч пандемія Covid-19 внесла свої корективи й у цей день. Масові зібрання заборонені, тож віртуальний шопінг буде актуальним як ніколи. Так ви зможете вберегтись від довгих черг і масових скупчень, придбавши речі зі знижками.
Українська соціологічна компанія Gradus Research спільно з NCG (Nostra Communications Group) провели дослідження, що стосувалося Чорної п’ятниці. Знижкам у цей день вірять далеко не всі.
У те, що ціни знижуються, вірять лише 6% опитаних, ще 38% вважають, що перелік цін на товари «швидше знижується»; 26% українців думають, що ціни залишаються без змін, а 13% – що вони, навпаки, підвищуються.
Кращим днем для шопінгу цю дату вважають тільки 6,4% опитаних, ще 34% відповіли «скоріше так, ніж ні».
У Чорну п’ятницю – 2020 тільки 35% опитаних планують щось купити. Серед них найбільше витратять на електротехніку (комп’ютери, ноутбуки, планшети, смартфони) – понад 48%, одяг і взуття – 44%, побутову техніку – 29%, косметику і побутову хімію – 22%.