Усі тільки й говорять про застосунок Clubhouse – нову соціальну мережу, в якій не можна листуватися та обмінюватися мемчиками, а лише розмовляти та слухати у режимі реального часу.

Наразі доступ до Clubhouse обмежений – увійти можна тільки за запрошеннями, які вже активно продають по всьому світу.

Лише за останній тиждень січня підписниками соцмережі стали 1,1 млн осіб, а сам стартап, якому ще немає і року, вже оцінили в $1 млрд.

Explainer пояснює, як працює Clubhouse та з якими серйозними проблемами стикнулася нова соцмережа.

Хто і коли придумав Clubhouse?

Соцмережа була заснована у квітні 2020 року Полом Девісоном та Роганом Сетом, ексрозробниками Google. Девісон уже мав досвід у створенні соцмереж, проте його проєкти Highlight та Shorts були розкритиковані за порушення приватності та закриті.

Партнер Девісона Роган Сет у 2014 році запустив студію розробки мобільних застосунків та соцмереж Memry Labs, яку згодом продав компанії з торгівлі нерухомістю OpenDoor.

Попри не зовсім вдалий досвід у створенні соцмереж, уже через місяць після відкриття Девісон та Сет зрозуміли, що їхній проєкт таки вистрілив. Застосунок з користувацькою базою у 1,5 тис. осіб, якого навіть не було у AppStore, залучив  $12 млн від венчурного фонду Andreessen Horowitz і був оцінений у $100 млн.

Станом на 2 лютого 2021 року у соцмережі зареєструвалися 3,6 млн користувачів, з них 1,1 млн тільки за останній тиждень січня. І це попри те, що застосунок доступний лише на iOS, а сама реєстрація відбувається через інвайти.

Минулого тижня стало відомо про черговий раунд інвестицій. Цього разу фонд Andreessen Horowitz вклав уже $100 млн, оцінивши Clubhouse в $1 млрд.

У чому особливість Clubhouse?

Clubhouse – це соціальна мережа з голосовими чатами: щось середнє між  аудіоконференцією та радіо. Користувачі організовують кімнати або клуби, обирають спікерів і розмовляють. Нові користувачі можуть підключатися та слухати розмову, а якщо набридне – непомітно піти з кімнати.

Розмова в режимі реального часу – це єдиний спосіб комунікації. Жодних текстових повідомлень та можливості записати розмову.

Ще одна особливість Clubhouse: не можна просто завантажити застосунок і почати ним користуватися – увійти можна тільки за інвайтами. Тим, хто потрапив до соцмережі, надаються два інвайти, а за певний час ще кілька.

Ажіотаж навколо запрошень настільки шалений, що у Twitter і Facebook як лавина зростає кількість постів із проханням «скинути інвайт у Clubhouse».

За умов дефіциту з’явився і ринок інвайтів. Ціни стартують від $15 і можуть сягати $800. Наприклад, на OLX можна легко знайти пропозиції за $500.

Реєстрація, кімнати та клуби: як це працює?

Реєстрація

Якщо ви таки отримали інвайт до Clubhouse, то вам треба лише ввести свій номер телефону, щоб отримати доступ до соцмережі. Щоб створити профіль користувача, ви можете або імпортувати свій обліковий запис з Twitter, або ввести інформацію вручну.

Під час реєстрації ви маєте вказати теми, які вас цікавлять. Згодом їх можна змінювати, якщо вас цікавитиме щось інше.

Профіль корустувача складається з аватарки, справжнього імені та прізвища, імені користувача, точної дати реєстрації, посилання на профіль людини, яка вас запросила, опис профілю, клуби, до яких належите.

Після реєстрації ви побачите на екрані кімнати, в яких перебувають ваші друзі, а також клуби, сформовані за вашими інтересами.

Як працюють кімнати?

Кімнати – це фактично голосові чати, які може створити один або кілька користувачів. Якщо створило кілька користувачів, то вони виступають як спікери, обговорюючи зазначену при створенні кімнати тему.

Кімнати можуть бути публічними, доступними тільки вашим підписникам, приватними або тільки приватними для членів клубу.

Кімната створюється тільки на час розмови і автоматично закривається, коли з неї виходить останній учасник. Зайти до публічної кімнати можна у будь-який момент, поки триває розмова, а вийти непомітно (учасники кімнати не отримують сповіщення, коли хтось виходить з неї).

Підписники кожного з користувачів отримують сповіщення про початок розмови. За допомогою цих сповіщень можна підключитися до кімнати та брати участь у розмові або просто слухати.

Через систему сповіщень, коли сповіщення отримують підписники спікера, а потім підписники підписників, кількість участників у кімнаті може зростати у геометричній прогресії, але за правилами не більше 5000.

Але, як завжди, є винятки з правил. Коли ввечері 31 січня Ілон Маск долучився до розмови і почав відповідати на запитання слухачів – до кімнати прийшло понад 5 тис. користувачів, серед яких були і журналісти, які транслювали аудіострім на YouTube.

Участь у розмові нагадує участь в експертних панелях на конференціях. Будь-хто з присутніх у кімнаті може «підняти руку», модератор (один з організаторів кімнати) приймає заявку, і тоді слухач може сам стати спікером і брати участь у розмові. Якщо кімната невелика і серед її організаторів є підписники слухача, то застосунок сам надає корисувачу право спікера.

Що таке клуб?

Клуб – це об’єднання людей за спільними інтересами. У чинній бета-версії Clubhouse цей функціонал ще сирий. Можна подати заявку через спеціальну форму для створення клубу, проте це не дає гарантії, що клуб дозволять створити.

Більше шансів створити клуб, якщо користувач є активним організатором розмов у кімнатах, але й у цьому випадку для реєстрації клубу потрібне схвалення модераторів Clubhouse.

За словами розробників, вже незабаром з’явиться повноцінна можливість створювати клуби.

Проблема з модерацією

Як і в попередніх проєктах Девісона, у Clubhouse також серйозні проблеми з модерацією контенту. Видання VICE повідомило, що у Clubhouse активно поширюються конспірологічні теорії щодо COVID-19 і вакцин проти нього, а за інформацією Vanity Fair, в одній з кімнат під час обговорення тероризму в Парижі співробітник французького Центру етики та громадської політики радикально висловлювався щодо ролі мусульман у цих подіях.

З цього приводу видання констатувало, що Clubhouse, на відміну від інших техплатформ, ніяк не протидіє дезінформації і не надає користувачам самим це зробити за допомогою коментарів, лайків або інших реакцій.

Через голосовий характер Clubhouse ще однією проблемою є відсутність цифрового сліду користувача.

На відміну від інших соцмереж, у яких після користувачів залишається текст, зображення чи відео, у Clubhouse розмова стирається після закриття кімнати, а запис розмови у кімнатах суперечить правилам соцмережі. Все це унеможливлює притягнути користувача до відповідальності за розпалювання ненависті або мову ворожнечі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому, видаливши акаунт Трампа, Twitter відкрив скриньку Пандори

Відомий вже всім приклад, коли репортерка The New York Times Тейлор Лоренц зазнала переслідувань після виступу у Clubhouse і не могла захиститися, бо у соцмережі не передбачені функції модерації.

І не дивно, бо модерувати звуковий контент важко технічно. І це ще одна проблема.

Лаура Гарсія, журналістка First Draft News, яка спеціалізується на виявленні дезінформації, констатує, що “модерувати живий звук важко, тому що у нас немає тих самих структур штучного інтелекту або машинного навчання, або процесів автоматизації, які ми вже розробили для модерування текстового вмісту або навіть зображень та відео”.

За словами Гарсії, проводиться робота з моніторингу аудіовмісту, але це складно – люди мають різні акценти, швидкість і можуть розмовляти різними мовами.

Наразі у Clubhouse лише шукають механізми дієвої модерації, а поки функції модераторів покладені на самих користувачів.

Що далі?

Наразі Clubhouse безкоштовний і його засновники нічого на ньому не зароблять. Проте у кінці січня у Clubhouse заявили, що розглядають три моделі монетизації: платну підписку, донати та продаж квитків на заходи. Перші випробування розпочнуться протягом “наступних кількох місяців “.

Також оголошено про початок роботи над застосунком для Android, що має значно збільшити потенційну кількість користувачів, та розробку інструментів для модерації контенту.

А поки застосунок намагається масштабуватися, інші великі технічні платформи замислюються над створенням аналогів Clubhouse. Днями про створення подібного аналогу оголосив Марк Цукерберг, а Twitter протестував аналогічну функцію чату під назвою Spaces.

Тож, схоже, цього разу засновники Clubhouse таки вгадали з концепцією, і на нас чекатиме захоплива битва за новий формат.