3 грудня Верховна Рада ухвалила держбюджет-2026. Документ зберігає головний пріоритет воєнних років: більшість ресурсів спрямована на оборону та безпеку. На цьому тлі уряд закладає підвищення соціальних стандартів, збільшення фінансування освіти й охорони здоров’я та розширення підтримки сімей і внутрішньо переміщених осіб.

Бюджет передбачає зростання видатків при значному дефіциті, для покриття якого потрібна масштабна зовнішня підтримка. Частина очікуваних ресурсів ще не підтверджена, що підсилює залежність державних фінансів від рішень партнерів.

Документ також містить структурні зміни — перерозподіл ПДФО на користь громад, нові програми для сімей із дітьми, розширення медичних гарантій, оновлену ветеранську політику та більші інвестиції в інфраструктуру.

Explainer розбирає, з чого складається бюджет-2026, які його пріоритети та які наслідки він матиме для держави й громадян.

Доходи державного бюджету: структура та ключові зміни

Доходи державного бюджету на 2026 рік становлять 2 трлн 917,9 млрд грн, що на 27,8 млрд грн більше порівняно з проєктом до другого читання. Це також на 415,3 млрд грн більше, ніж очікувані надходження у 2025 році. Основу формують внутрішні податкові надходження, насамперед ПДВ, ПДФО та податок на прибуток.

держбюджет-2026

Структура податкових надходжень

Найбільшу частку займає ПДВ з імпортних товарів – 683,6 млрд грн. Це ключове джерело зростання доходів, адже порівняно з 2025 роком надходження збільшуються на майже 90 млрд грн. Водночас ПДВ з вироблених в Україні товарів забезпечує 393,4 млрд грн, демонструючи приріст на 75,4 млрд грн. Сукупно ПДВ формує понад третину всіх доходів бюджету.

На другому місці – ПДФО та військовий збір, які у 2026 році мають принести 575,6 млрд грн. Приріст у понад 93 млрд грн уряд пов’язує з підвищенням соціальних стандартів та очікуваним відновленням ділової активності.

Податок на прибуток підприємств становить 325,3 млрд грн. Це зростання на 34,3 млрд грн. Таким чином, уряд розраховує на поступове збільшення прибутковості бізнесу попри воєнні ризики.

Акцизні надходження

Акцизний податок у 2026 році має забезпечити 328,8 млрд грн. Імпорт дає 167,2 млрд грн, українські виробники – 161,6 млрд грн. Зростання загальних акцизних надходжень майже на 33 млрд грн пояснюється індексацією ставок та стабілізацією споживання.

Загальний і спеціальний фонди

Доходи загального фонду становлять 2 трлн 625 млрд грн, спеціального – 292,9 млрд грн. Частка спецфонду традиційно залишається невеликою, проте у 2026 році він відіграє важливу роль у фінансуванні інвестиційних проєктів, оборонних потреб і програм відновлення.

Залежність від зовнішніх ресурсів

Попри збільшення власних доходів, уряд закладає значну потребу у зовнішньому фінансуванні – 2 трлн 79 млрд грн. Ці кошти мають надійти від ЄС, МВФ, Світового банку, Великої Британії та країн «Великої сімки». Частина підтримки поки не підтверджена, що створює ризики для покриття дефіциту та повноцінного виконання бюджету.

Видатки державного бюджету: структура та пріоритети

Видатки бюджету на 2026 рік становлять 4 трлн 837,4 млрд грн. Це на 134,5 млрд грн більше, ніж у 2025 році. Основна частка фінансування припадає на оборону та безпеку, соціальні програми, освіту, охорону здоров’я та підтримку внутрішньо переміщених осіб.

держбюджет-2026

Загальний і спеціальний фонди

  • Загальний фонд: 4 трлн 416,5 млрд грн
  • Спеціальний фонд: 420,9 млрд грн

Спецфонд відіграє важливу роль у фінансуванні інвестиційних проєктів, оборонних потреб та програм відновлення.

Фінансування та боргові операції

Для покриття потреб бюджету уряд планує залучити:

  • 2 трлн 549,8 млрд грн державних запозичень:
    • зовнішні – 2 трлн 130,3 млрд грн;
    • внутрішні – 419,6 млрд грн;
  • Погашення держборгу: 656,8 млрд грн (132,4 млрд – зовнішній; 524,4 млрд – внутрішній);
  • Приватизація: 2 млрд грн;
  • Зміни залишків коштів: 7,2 млрд грн.

Таким чином, значна частина видатків фінансується за рахунок позик, що зберігає залежність бюджету від зовнішньої підтримки та стабільності державних фінансів.

Ключові напрями видатків

Оборона та безпека – 2 трлн 806,2 млрд грн

Це найбільша стаття бюджету, що охоплює 27,2% прогнозного ВВП.
Структура:

  • 1 272,9 млрд грн – оплата праці;
  • 708,8 млрд грн – озброєння та техніка;
  • 140 млрд грн – резерв;
  • 280,8 млрд грн – спецфонд;
  • 30 млрд грн – державні гарантії.

Соціальний захист – 468,5 млрд грн

Структура включає:

  • 251,3 млрд грн – трансферт Пенсійному фонду;
  • 133,5 млрд грн – виплати вразливим групам;
  • 48,4 млрд грн – підтримка ВПО;
  • 24,5 млрд грн – програми підтримки сімей із дітьми (значне збільшення виплат при народженні та догляді за дитиною).

Освіта – 278,7 млрд грн

Суттєве зростання порівняно з 2025 роком.
Ключові елементи:

  • 195,3 млрд грн – підвищення зарплат педагогів і науково-педагогічних працівників;
  • 14,4 млрд грн – безкоштовне шкільне харчування;
  • 6,6 млрд грн – підвищення академічних стипендій;
  • 17 млрд грн – інвестпроєкти (харчоблоки, укриття, автобуси).

Охорона здоров’я – 258,6 млрд грн

  • 191,6 млрд грн – програма медичних гарантій;
  • 41 млрд грн – підвищення зарплат лікарів первинної та екстреної допомоги;
  • 8,7 млрд грн – безкоштовні ліки;
  • 10 млрд грн – программа для людей 40+ (обстеження);
  • 19,1 млрд грн – інвестиції в інфраструктуру.

Підтримка ВПО – 72,6 млрд грн

Ключові позиції:

  • 39,6 млрд – допомога на проживання;
  • 14 млрд – житло для ВПО з окупованих територій;
  • 4,4 млрд – єОселя;
  • 4 млрд – єВідновлення.

Ветеранська політика – 18,9 млрд грн

Включає компенсацію на житло, підтримку ветеранів, реабілітацію, стоматологічне лікування та створення нових сервісів.

Публічні інвестиції – 111,5 млрд грн

  • 41,2 млрд – транспорт;
  • 19,1 млрд – охорона здоров’я;
  • 17 млрд – освіта і наука;
  • 13,6 млрд – енергетика;
  • 9,4 млрд – муніципальна інфраструктура.

Оборона та безпека: структура, логіка та зміни у 2026 році

Видатки на оборону та безпеку у 2026 році становитимуть 2 трлн 806,2 млрд грн. Це найбільша частина бюджету й головний пріоритет фінансування. Частка оборонних видатків у прогнозному ВВП – 27,2%, що відповідає рівню попередніх воєнних бюджетів, але номінально не перевищує актуалізовані видатки 2025 року.

Чому номінально «стільки ж», але фактично – менше?

Формально сума на 2026 рік співставна з тією, яку уряд подавав до парламенту восени 2025 року.
Але:

  • після подання того проєкту Верховна Рада збільшила оборонні видатки 2025 року ще на 300 млрд грн,
  • тому реальна база порівняння вища.
    Це означає, що у 2026 році оборонне фінансування не зростає, а повертається до рівня «довнесення», зробленого у 2025-му. Структура витрат важливіша за номінальний показник.

Структура оборонних видатків

У межах загальної суми 2 трлн 806,2 млрд грн виділяються п’ять ключових компонентів:

  1. Оплата праці з нарахуваннями – 1 272,9 млрд грн
    Це найбільша стаття. Вона охоплює грошове забезпечення військових, виплати за контрактами, додаткові нарахування та інші гарантовані державою виплати.
  2. Озброєння та військова техніка – 708,8 млрд грн
    Ресурс включає закупівлі техніки, боєприпасів, засобів радіоелектронної боротьби, транспортних систем, дронів, відновлення та модернізацію техніки. Це фактичний «ресурс бойових спроможностей».
  3. Резерв коштів – 140 млрд грн
    Це фонд швидкого реагування на непередбачувані оперативні потреби. Військові бюджети останніх років передбачають подібні резерви як інструмент гнучкості.
  4. Спеціальний фонд – 280,8 млрд грн
    Він фінансується за рахунок конфіскаційних надходжень, міжнародної допомоги, окремих джерел, що надходять поза загальним фондом. Його структура детально не розкривається у публічних документах – стандартна практика під час війни.
  5. Державні гарантії – 30 млрд грн
    Механізм для додаткових оборонних проєктів, які потребують кредитного фінансування. Військові держгарантії дозволяють залучати кошти швидше, ніж через прямі бюджетні видатки.

Яка логіка уряду в оборонному розділі?

  • Пріоритет – утримання армії та відновлення спроможностей.
    Оплата праці та озброєння разом становлять понад 70% усіх видатків на сектор.
  • Спроба стабілізувати витрати.
    На відміну від 2023–2025 років, де оборонні видатки зростали хвилями через оперативні рішення парламенту, бюджет-2026 закладає більш збалансовану структуру з резервом для змін.
  • Залежність від зовнішньої підтримки.
    Оборонні видатки напряму пов’язані з обсягом зовнішніх ресурсів, які уряд очікує залучити у 2026 році. Частина програм озброєння фінансується через спецфонд та міжнародну допомогу, що підвищує ризики виконання.

У підсумку сектор оборони залишається домінантним елементом бюджету, але його зростання обмежене ресурсною базою держави та невизначеністю зовнішнього фінансування.

Що зміниться для громадян у 2026 році?

Бюджет-2026 містить кілька широких блоків змін, що напряму впливатимуть на доходи домогосподарств, соціальні гарантії та доступ до послуг.

Соціальні стандарти вперше зростають із 2023 року

  • Мінімальна зарплата: з 8 000 грн → 8 647 грн (+8%).
  • Загальний прожитковий мінімум: з 2 920 грн → 3 209 грн (+9,9%).
  • Для працездатних: 3 028 → 3 328 грн (+9,9%).
  • Для осіб, які втратили працездатність: 2 361 → 2 595 грн (+9,9%).

Це означає поступове зростання мінімальних соціальних виплат, які прив’язані до прожиткового мінімуму.

Пенсії

  • З 1 березня 2026 року відбудеться щорічна індексація.
  • Коефіцієнт зростання буде визначено окремо у лютому.
  • Пенсійний фонд отримає 251,3 млрд грн трансферту.

Суттєве збільшення виплат сім’ям із дітьми

Найбільші зміни в соціальній політиці:

  • Одноразова виплата при народженні: 10 000 грн → 50 000 грн.
  • Допомога для догляду за дитиною до 1 року: 860 грн/міс → 7 000 грн/міс.
  • Нова програма “єЯсла”: 7 000 грн/міс для дітей 1–3 років (за умови, що батьки виходять на роботу).
  • “Пакунок школяра”: 5 000 грн для першокласників.

Це найбільш масштабне оновлення підтримки народжуваності та батьківства за останні роки.

Освіта

  • Педагогічні зарплати зростають на 30% із січня та ще на 20% із вересня.
  • Фінансування освіти збільшується на майже 80 млрд грн.
  • Безкоштовне шкільне харчування – 14,4 млрд грн, охоплення зросте до 3,5 млн учнів.
  • Подвоєння студентських стипендій з вересня.

Охорона здоров’я

  • Програма медичних гарантій – 191,6 млрд грн.
  • Підвищення зарплат лікарів первинної та екстреної допомоги до 35 тис. грн.
  • Безкоштовні ліки – 8,7 млрд грн.
  • Обстеження для людей 40+ – 2000 грн на особу, охоплення 5 млн людей.

Підтримка ВПО

  • Допомога на проживання – 39,6 млрд грн.
  • Нові програми житла: 14 млрд грн для ВПО з окупованих територій.
  • Розширені програми єОселя, єВідновлення, «HOME».

Зайнятість і програми для бізнесу

  • «Доступні кредити 5–7–9%» – 18 млрд грн.
  • Фонд інновацій – 7,4 млрд грн.
  • Підтримка малого й середнього бізнесу – 4,9 млрд грн.

Головні виклики бюджету-2026

Бюджет-2026 зберігає логіку попередніх воєнних років: пріоритетом залишається оборона, а соціальні програми розширюються настільки, наскільки дозволяє ресурсна база. Це документ, у якому держава намагається одночасно підтримати армію, людей і базові функції економіки.

Ключовий виклик — залежність від зовнішнього фінансування. Без нього бюджет не зможе виконувати навіть закладені мінімальні зобов’язання, що робить державні фінанси вразливими до рішень партнерів і темпів їх ухвалення.

Доходи залишаються чутливими до імпорту та економічної динаміки. Будь-які зміни в попиті чи логістиці одразу позначаються на надходженнях, створюючи ризик короткострокових касових розривів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Проєкт держбюджету-2026: аналіз від Київської школи економіки

Оборонні потреби можуть виявитися більшими за планові. Війна не дозволяє точно передбачити реальні витрати, тож бюджету й надалі будуть потрібні оперативні коригування.

Соціальні програми у 2026 році значно розширюються, і це підсилює підтримку домогосподарств, але водночас збільшує навантаження на систему соцзахисту, освіти та медицини.

Місцеві бюджети отримують ресурси з обмеженим цільовим використанням, а отже їхня гнучкість залишається мінімальною, особливо для прифронтових громад.

У підсумку бюджет-2026 — це спроба втримати баланс між обороною, соціальною підтримкою і розвитком, але реальне виконання залежатиме від зовнішніх рішень, стану економіки та стабільності доходів. Держава закладає амбітні зобов’язання, але виконати їх можна лише за умов надійного фінансування та швидкої реакції на воєнні й економічні зміни.