• Вибори в цілому скасувати не можна. Їх можна відтермінувати. Немає жодних правових підстав стверджувати, що ми можемо перенести вибори, наприклад, на півроку.
  • Є проект рішення уряду щодо обмежень і проведення виборів в умовах пандемії, де встановлюється логістика поведінки та правила для виборця на дільниці: дистанціювання, не скупчення в приміщенні для голосування, заборона проведення агітаційних заходів у закритих приміщеннях, обмеження щодо дистрибуції поліграфічної продукції.
  • В приміщенні для голосування насправді одночасно знаходиться менше людей, ніж у будь-якому великому продуктовому магазині. Але якщо туди ми пускаємо людей, а на дільниці не пускаємо – це буде сприйматися неоднозначно.
  • Якщо всі члени комісії йдуть на самоізоляцію, то комісія тоді заблокована. Тому, можливо, варто виділити тести або організувати першочергове тестування членів комісій, які навіть не мають жодних ознак захворювання. Перезавантаження не є гарантією, що нові члени комісії не принесуть з собою коронавірус. І ці алгоритми мають бути розроблені якнайшвидше. Найбільша зона ризику – три дні перед голосуванням і кілька днів після.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Місцеві вибори 2020: правила та календар кампанії

  • Громадяни мають отримати інформацію про спосіб заповнення бюлетеня, їм не потрібно вивчати процедуру підрахунку голосів чи розподілу мандатів з виборчими квотами і як це все обраховується. Їм необхідно зрозуміти саму логіку, і це відповідальність ЗМІ, експертного середовища, політичних груп.
  • Виборці повинні звернути увагу на те, що є дві опції, які треба заповнити: галочка або хрестик навпроти політичної партії і далі – від 5 до 12 кандидатів, які балотуються в конкретному виборчому окрузі. І серед цих кандидатів потрібно обрати одне прізвище і внести цифру, яка стоїть біля цього прізвища, в другий квадратик.
  • Сама логіка індексного вписування теж не всім зрозуміла, особливо молоді.
  • Парламент провалив поправки, які б давали більше розуміння комісії, які бюлетені визнавати дійсними, а які ні. Варіантів креативу від виборця є багато: вписали номер кандидата, але не відзначили партію, відзначили партію одну, а номер кандидата зі списку іншої.
  • Дільничні комісії точно будуть довше здійснювати підрахунок. Найпесимістичніший сценарій – до середи після дня голосування. Відкритість списків призводить до більш тривалого процесу підрахунку. І якщо члени комісій не будуть навчені, це буде набагато довше.
  • Практика організації опитувань на замовлення ЦВК є в різних країнах світу. Але в наших реаліях, будь-яке опитування в приміщенні для голосування організувати відповідно до Виборчого кодексу зараз неможливо.
  • Опитування на виході з дільниць цілком можливе та законне, але потребує як залучення професійної соціологічної структури, так і додаткових бюджетних видатків. В іншому випадку “опитування” перетвориться на жорстку маніпуляцію.
  • Переселенці не мають переваг у порівнянні з іншими громадянами, тому ми надаємо право змінювати виборчу адресу всім, хто не живе за адресою реєстрації. Є групи політиків чи технологи, які використовують це як аргумент проти чесних виборів.

Повністю інтерв’ю можна прочитати на РБК-Україна.