Військова допомога Україні у 2025 році демонструє помітне скорочення обсягів європейської підтримки, що контрастує з динамікою попередніх років. За даними Ukraine Support Tracker, з січня по жовтень Європа виділила близько 4,2 млрд євро нового військового фінансування – цього недостатньо, щоб компенсувати припинення оголошення пакетів зі США на початку року.
Падіння темпів допомоги формує ризики як для оборонного планування, так і для стабільності постачань озброєнь. У низці сфер саме Сполучені Штати залишаються ключовим донором, і замістити їхню роль лише європейськими ресурсами виявилося складно.
На цьому тлі постає питання, чи здатна Європа підтримувати Україну без американських пакетів і які інструменти можуть компенсувати дефіцит.
Explainer розбирає, що стоїть за цими тенденціями та що вони означають для України.
Що показують останні дані про європейську допомогу
Останнє оновлення даних про міжнародну підтримку України свідчить про помітне зниження темпів нових зобов’язань у 2025 році. Загалом донори виділили 32,5 млрд євро, тоді як у 2022–2024 роках середній річний обсяг становив приблизно 41,6 млрд євро. Щоб досягти цього рівня, до кінця року потрібно ще 9,1 млрд євро – більше ніж удвічі перевищує темп, характерний для останніх місяців.
Цей дефіцит особливо відчутний у військовій складовій. Європейські країни оголосили лише 4,2 млрд євро нової військової допомоги, що є найнижчим показником від початку повномасштабної війни. Уповільнення сталося після рекордного першого півріччя й збереглося влітку та на початку осені. Якщо нинішні тенденції триватимуть, 2025 рік може стати роком із найменшим обсягом нових військових зобов’язань.
Водночас між європейськими країнами зберігається суттєва різниця в обсягах підтримки України.Німеччина майже утричі збільшила свої щомісячні зобов’язання порівняно з 2022–2024 роками, Франція та Велика Британія – більш ніж удвічі. Однак у відсотковому співвідношенні до ВВП ці країни все ще відстають від Данії, Фінляндії, Норвегії та Швеції. Італія, навпаки, скоротила обсяги допомоги, а Іспанія у 2025 році не оголосила нових військових пакетів.
Загальна картина показує, що навіть за умов зростання внесків окремих держав Європа наразі не компенсує масштаби американської підтримки і не формує темпів, необхідних для повернення до рівня попередніх років.
PURL та структура європейської підтримки: можливості й обмеження
Після уповільнення військової допомоги влітку та на початку осені 2025 року ключовим новим інструментом для партнерів стала ініціатива НАТО PURL (Prioritized Ukraine Requirements List). Вона дозволяє державам-членам фінансувати закупівлю готових американських озброєнь для України. Механізм створений для швидкого покриття тих потреб, які Україна визначає як першочергові: системи протиповітряної оборони, артилерія, боєприпаси, ракети та інші критичні позиції.
Станом на серпень до фінансування PURL долучилися вісім країн — Бельгія, Канада, Данія, Німеччина, Латвія, Нідерланди, Норвегія та Швеція. Їхні сукупні внески становили 1,9 млрд євро, що зробило PURL основним джерелом військової підтримки в цей період. Проте навіть за участі найбільш активних партнерів обсяг залучених коштів не відповідає реальному масштабу українських потреб.
Президент Володимир Зеленський зазначив, що для повноцінної роботи механізму потрібно щонайменше 15 млрд доларів. Поточні внески суттєво нижчі, що свідчить про обмежені можливості PURL у його нинішньому форматі. За таких умов ініціатива залишається важливим, але додатковим інструментом, який не замінює регулярних оборонних пакетів.
Це відбувається на тлі нерівномірності внесків усередині Європи. Країни Півночі зберігають провідні позиції у відсотковому співвідношенні до ВВП. Натомість Франція, Німеччина та Велика Британія збільшили підтримку у 2025 році, але їхні зобов’язання все ще нижчі від рівня, необхідного для покриття дефіциту після паузи в американській допомозі. Італія ж скоротила свої видатки, а Іспанія не оголосила нових військових пакетів.
На цьому тлі стабільною залишається лише невійськова підтримка. У липні–серпні партнери виділили 7,5 млрд євро цивільного фінансування, з яких 86% припадає на інституції ЄС – нові транші в межах Ukraine Facility та позики через механізм ERA Loan. Це свідчить про зсув акценту: Європейський Союз підтримує макрофінансову стійкість України, але не компенсує падіння військової складової.
У підсумку навіть із запуском PURL Європа залишається у ситуації, коли структурна асиметрія внесків і недостатні обсяги фінансування не дозволяють повністю компенсувати американську роль у забезпеченні України озброєнням. Ініціатива чинить позитивний вплив на швидкість постачання, але не вирішує проблеми масштабів.
Що означають ці тенденції для України?
Уповільнення нових військових зобов’язань у Європі ускладнює для України планування оборонних потреб. Обсяг виділених ресурсів у 2025 році не відповідає рівню, який був необхідний для підтримання темпу переозброєння та поповнення запасів, сформованих у попередні роки. Це зберігає дефіцит у ключових видах озброєння та боєприпасів.
Ініціатива НАТО PURL забезпечує окремий канал швидших поставок, проте його поточні фінансові масштаби покривають лише частину запитів. Для України це означає доступ до важливих систем, але в обсягах, недостатніх для заміщення загального скорочення європейської військової допомоги.
Фінансова та гуманітарна підтримка ЄС лишається стабільною й допомагає планувати бюджетні витрати, однак не вирішує потреб оборонного сектору. Для економіки це створює певну передбачуваність, але з погляду безпеки головні виклики залишаються незмінними.
Нерівномірність внесків серед європейських країн підсилює залежність України від обмеженої групи партнерів. За умов, коли частина великих економік не нарощує зобов’язань, можливість компенсувати тривалий розрив у військових поставках залишається обмеженою.
Чи може Україна обійтися без американської підтримки?
Після початку повномасштабного вторгнення США стали найбільшим окремим донором України. За даними Інституту світової економіки Кільського університету, між 24 січня 2022 року та 31 серпня 2025-го США виділили Україні 130,6 млрд доларів. До цього входять військові пакети, фінансова допомога та підтримка безпеки.
Паралельно уряд США оприлюднив власний показник загальних витрат у межах Operation Atlantic Resolve: 187 млрд доларів, які включають тренування військових у Європі й поповнення американських оборонних запасів. Ця цифра охоплює період до 30 червня 2025 року і тому менш актуальна, але вища за підрахунки Кільського інституту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Оновлена Стратегія національної безпеки США: що в ній і як це впливає на Україну
У 2025 році адміністрація Дональда Трампа запропонувала нову модель підтримки: союзники по НАТО покривають вартість американського озброєння, яке потім передається Україні. Це змінює порядок фінансування, але не впливає на обсяги вже наданої США допомоги.
Окремою темою стали твердження Трампа про «понад 300 млрд доларів» американських витрат та «близько 100 млрд» від Європи. Як з’ясувалось, ці оцінки не відповідають даним: внесок США є нижчим, а сукупна допомога Європи — вищою. Згідно з підрахунками Кільського інституту, за той самий період Європа надала 201,7 млрд доларів — більше, ніж Сполучені Штати.

Структура допомоги також різниться. ЄС і європейські країни частіше використовують кредити, тоді як США — переважно гранти. За оцінками Євросоюзу, близько третини європейської фінансової підтримки становлять кредити, частина з яких може бути погашена за рахунок доходів від заморожених російських активів.
Попри сумарно більший внесок Європи, саме США залишаються ключовим джерелом військових поставок. Їхні рішення, масштаби пакетів і виробничі ресурси формують значну частину оборонної спроможності України. Європейська підтримка зросла, але не завжди може замінити обсяги та номенклатуру американських озброєнь.
У підсумку Україна залишається залежною від допомоги США у тих сегментах, де американські можливості є визначальними — передусім у сучасному озброєнні, боєприпасах і технологічних системах. За цих умов повністю обійтися без американської підтримки складно, навіть попри посилення ролі європейських партнерів.