Від 16 січня 2021 року набуває чинності стаття 30 закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Відтепер вся сфера послуг, незалежно від форми власності, має обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги державною мовою.
Explainer розповідає, що зміниться для українців у сфері обслуговування.
Що конкретно змінюється?
Усіх надавачів послуг незалежно від форми власності. Обслуговування споживачів має здійснюватись державною мовою.
У супермаркеті та в інтернет-магазині, у кав’ярні, банку, на АЗС, в аптеці чи бібліотеці – обслуговування має бути українською.Інформація на цінниках, в інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо – має подаватися виключно державною мовою.
При цьому на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою.
Відтепер суб’єкти електронної комерції, зареєстровані в Україні, будуть зобов’язані забезпечити надання усієї інформації, визначеної законом, зокрема і щодо предмету електронного договору, державною мовою.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Explainer став повністю україномовним. Чому ми відмовилися від російської версії?
Водночас інформація державною мовою про товари та послуги може дублюватися іншими мовами. В такому разі обсяг інформації українською не може бути меншим за встановлений законом про захист прав споживачів обов’язковий обсяг.
Що робити, якщо вас відмовляються обслуговувати українською?
Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
У разі відмови працівника, звернутись до керівництва закладу або на “гарячу лінію” установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
У разі відмови необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані закладу (назву, місцезнаходження, контакти).
Подати скаргу до Уповноваженого на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого http://www.mova-ombudsman.gov.ua/
У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. У разі повторного порушення протягом року на заклад чекає штраф від 5100 до 6800 гривень.
Що загрожує порушникам?
Штраф. Але штрафувати порушників будуть тільки з 2022 року. Саме до цього часу відтермінували адміністративну відповідальність за порушення закону.
І навіть з 2022 року відразу нікого не штрафуватимуть.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. У разі повторного порушення протягом року на заклад чекає штраф від 5100 до 6800 гривень.
Порушник зобов’язаний сплатити штраф протягом 15 днів після отримання відповідної постанови (про це упродовж 3 днів він повинен письмово повідомити Уповноваженому, вказавши номер і дату платіжного доручення).