Впродовж останніх років стрімінгові сервіси, такі як Netflix, Disney+, Amazon, стають все більш популярними, особливо серед молоді. Згідно з дослідженням компанії Nielsen, кількість користувачів стімінгових сервісів у США зросла вдвічі за останні два роки. І карантин лише посприяв їхній популярності. До карантину кількість користувачів стрімінгових сервісів становила 19% від загальної кількості користувачів телебачення, повідомляє Nielsen. За час карантину ця цифра зросла до 25%. Також виявилось, що переважна більшість опитаних (60%) підписані на більше, ніж один стрімінговий сервіс.
Очевидно, що сфера стрімінгових сервісів є перспективною і прибутковою в наш час. Розробники сервісу Quibi також сподівалися, що їхній проєкт буде успішним й дасть хороші прибутки. На розробку Quibi витратили майже 1,8 млрд доларів інвестицій. Проте Quibi не зібрав бажану кількість підписників. Сервіс набув слави амбіційного двохмільярдного проєкту, який провалився.
Explainer пояснює, як і чому сервіс Quibi зазнав невдачі, попри мільярдні інвестиції та грандіозні очікування.
Що таке Quibi?
Засновники Quibi – колишній керівник Walt Disney Motion Pictures Group Джеффрі Катценберг та керівниця компаній HP і eBay Мег Вітмен. Зокрема, Джеффрі Катценберг відомий як один із найбільш впливових топ-менеджерів Голлівуду. У 80-х і на початку 90-х років компанія Disney пережила нове відродження завдяки керівництву Катценберга. В цей час були створені найбільш відомі фільми Disney .
Телебачення у твоїй кишені – центральна ідея Quibi. Пісписник Quibi може дивитись відео буквально на ходу: дорогою на роботу, у черзі за кавою або під час невеликої перерви впродовж дня. Контент Quibi – драматичні та комедійні шоу, реаліті-шоу та випуски новин тривалістю до 10 хвилин.
На відміну від TikTok або YouTube, короткі відео у Quibi не є аматорськими. Відеоконтент Quibi має високу якість. А до зйомок фільмів Quibi залучив режисерів та акторів Голлівуду, зокрема, Дженніфер Лопес, Різ Візерспун, Леброна Джеймса. Усі відео адаптовані до перегляду як у горизонтальному положенні телефона, так і у вертикальному.
Контент Quibi можна переглянути лише з телефона. Припускали, що Quibi стане вбивцею Netflix. Втім, засновники Quibi вважали своїми головними конкурентами Instagram та YouTube.
Катценберг та Вітмен витратили 1,8 млрд доларів на розробку платформи. В цей проєкт інвестували найвідоміші продюсери – Стівен Спілберг, Ґільєрмо дель Торо, Антуан Фукуа.
«Я вірю, що цей проєкт через десять років стане таким самим масштабним, як сфера телебачення сьогодні», – так сказав про сервіс Катценберг у 2017 році, коли у Quibi ще навіть не було імені.
Як Quibi не став популярним
Запуск Quibi відбувся 6 квітня. В цей день застосунок Quibi посів третє місце серед завантажених застосунків у Apple’s App Store. Але уже через тиждень Quibi випав зі списку 50 найбільш завантажуваних застосунків на iPhone у США. До середини червня він опинився на 284 місці.
Кількість завантажень застосунку Quibi була набагато менша, ніж сподівались розробники.
За підрахунками компанії Sensor Tower, 92% користувачів перестали користуватись сервісом після завершення 3-місячного безкоштовного періоду.
Quibi не досяг і 30% підписників, на які сподівалися Катценберг та Вітмен.
Причини невдачі Quibi
З одного боку, впровадження карантину могло б посприяти популярності Quibi. Адже багато людей залишаються вдома й шукають новий цікавий контент, щоб розвіяти нудьгу та відволіктись від буденних проблем.
Однак Джеффрі Катценберг вважає саме пандемію коронавірусу єдиною причиною невдачі Quibi.
Під час запуску сервісу Quibi основна авдиторія сервісу, громадяни США й Канади перебували на карантині. Оскільки люди залишались вдома, то й дивитись різноманітні шоу їм було зручніше з екранів телевізора, а не телефона.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що таке «зумбомбінг» та як безпечно використовувати Zoom?
Втім, не всі погоджуються, що карантин став єдиною причиною провалу Quibi. Експерти називають такі причини:
Можливість дивитись відео лише з телефона. Після запуску Quibi серед користувачів у соцмережах виникла хвиля невдоволень. Багато підписників не зрозуміли, чому вони повинні дивитись відео саме на смартфоні, коли було б зручніше дивитись його з екрана телевізора або ноутбука.
Контент. За задумом розробників, серія тривалістю до 10 хвилин зможе утримати увагу глядача. Але не всі задоволені контентом сервісу. Через часове обмеження серії втрачають логіку та ритм і показують сюжет «поверхово». Адже головні герої не встигають розкритись за 10 хвилин. Втім, на колір і смак товариш не всяк.
Закритість Quibi від соціальних мереж. Щоб якийсь продукт став популярним у наш час, його потрібно поширити у соцмережах. Але розробники Quibi вирішили піти іншим шляхом. У користувачів платформи немає можливості поширювати контент із Quibi в Instagram, Facebook, Twitter та ін. Це не грає на руку сервісу, адже соцмережі допомогли б більшій кількості людей дізнатись і долучитись до Quibi. Користувачі також висловили невдоволення щодо того, що у Quibi немає можливості робити скріншоти.
До того ж, у квітні платформу Quibi звинуватили у передачі електронних скриньок користувачів компаніям Google, Facebook, Twitter і Snapchat, що дозволяє використати персональні дані користувачів для реклами. Керівництво Quibi пообіцяло негайно це виправити.
Невдала назва. Quibi поєднує в собі слова «quick» і «bites», що дослівно означає «швидкий укус». Назва говорить про можливість швидко переглядати відео, але нічого не говорить про сам контент. Наприклад, підписники Disney+ знають, що на сервісі можна переглянути класичні фільми, мультсеріали, які заново відзняли. Із назви «quick bites» незрозуло, який саме контент пропонує платформа. Лише можна здогадатись, що відео короткі та їх можна переглянути на одному диханні. Але ж у стрімінгових сервісах людей приваблює саме внутрішнє наповнення, а не формат перегляду. Із цього випливає ще одна причина.
Споживачі не до кінця зрозуміли ідею сервісу. За задумом розробників Quibi, можливість переглядати відео з телефона мала б бути основним фактором, який би чіпляв авдиторію. Але насправді люди підписуються на стрімінгові сервіси заради цікавого контенту, а не заради «ідеї дивитися відео з телефона». Люди дивляться Netflix, тому що їм подобається Netflix, а не тому, що їм подобається дивитись Netflix з телефона.
Розробники не змогли зрозуміти свою авдиторію. Джеффрі Катценберг назвав міленіалів та покоління Z цільовою авдиторією Quibi. Самому ж Катценбергу та його колезі Мег Вітмен далеко за 60. Частково вони розуміли, що міленіали й покоління Z споживають інформацію швидко й «на ходу». Але засновники Quibi зрозуміли свою авдиторію лише поверхово. Колишній працівник Quibi зізнався, що компанії суттєво бракувало знань про свою авдиторію. До речі, деякі працівники звільнялися з компанії через надмірний контроль Катценберга над контентом Quibi. Можливо, Джеффрі Катценберуг і Мег Вітмен вдалося б уникнути вищезгаданих помилок, якби вони мислили, як міленіали.
Єдине, в чому Quibi відрізняється від інших стрімінгових сервісів – адаптація відео до перегляду як у горизонтальному, так і у вертикальному положенні телефона. Втім, користувачі сприйняли це без особливого захвату. Журналістка Vox Емілі Вандерверф вважає, що «проблема Quibi в тому, що інші стрімінгові сервіси роблять те саме, що і Quibi, але краще».
Втім, Джеффрі Катценберг заявив, що не планує зупиняти роботу Quibi. Порцію нових відео обіцяють до початку 2021 року. Але в успіх сервісу вже мало хто вірить. Кейн Ніббз із Wired вважає, що сміятися з Quibi значно цікавіше, ніж дивитися Quibi.