9 січня увечері низка іноземних журналістів опублікувала дані зі своїх джерел про те, що український “Боїнг” компанії МАУ сполученням Тегеран – Київ був збитий іранською ракетою.
Згодом президент США Дональд Трамп заявив, що має підозри щодо причин авіакатастрофи а прем’єр Канади Джастін Трюдо заявив, що літак був збитий іранською ракетою класу “земля-повітря”.
Невдовзі з’явилося і відео, як стверджують, моменту влучення ракети в літак.
Іранські чиновники, зі свого боку, наполягають на версії про технічні неполадки і пожежу двигуна літака. Її розкритикували багато авіаційних експертів.
Що відомо точно?
Літак вилетів з аеропорту Тегерана приблизно в 6 ранку за іранським часом – із запізненням від узгодженого розкладу в одну годину.
Через дві хвилини онлайн-трекер польотів Flightradar24 отримує останні дані про розташування літака і він зник з радарів; перестали отримувати його дані і в інших подібних службах.
Останнє точно відоме місцеположення лайнера – кілька кілометрів від великого іранського ракетного дослідницького центру.
Через кілька хвилин палаючий літак зняв на камеру один з місцевих жителів – за кілька кілометрів від початкового курсу. Ще приблизно через 30 секунд літак вибухнув від удару об землю; його курс до цього моменту був таким, як якби він намагався повернутися в аеропорт вильоту.
Екіпаж за весь час після зникнення з радарів не виходив на зв’язок з диспетчерами і не запитував допомогу, стверджують іранські чиновники.
Перші версії після падіння літака
• Вже через кілька годин після аварії українського літака Boeing 737-800 влада Ірану заявила, що вона відбулася через загоряння двигуна лайнера, і виключила версію теракту, наполягаючи на тому, що “ніяких інших” причин аварії “Боїнга”, крім технічної, не було.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому розбився літак МАУ в Ірані? Усі версії авіакатастрофи
• У той же час в інтернеті з’явилися чутки, що літак “Міжнародних авіаліній України” (МАУ) могли помилково збити іранські сили ППО.
• У МАУ заявили, що не бачать серед можливих причин падіння Boeing-737-800 в Тегерані помилку екіпажу.
Версія Ірану і що з нею не так
Вранці 9 січня іранці оприлюднили попередній звіт про авіакатастрофу.
Іранські слідчі заявили, що частина даних із чорних скриньок літака МАУ, який розбився біля Тегерану, втрачена. Звіт підтвердив, що обидві так звані “чорні скриньки”, які містять технічні дані літака і записи переговорів з його кабіни, були знайдені, проте вони були пошкоджені і деякі частини їхньої пам’яті втрачені.
В іранському звіті ідеться, що члени екіпажу не зверталися по домогу через зв’язок з диспетчером. Також повідомляється, що екіпаж намагався повернути літак в аеропорт, коли той почав падати.
Слідчі додали, що літак вже горів, коли почав падати. За їхніми словами, аварія викликала сильний вибух, коли літак впав на землю, ймовірно, тому, що літак був повністю заправлений паливом для польоту до Києва.
Згодом іранські експерти заявили, що пілот літака МАУ від початку польоту не мав зв’язку з вежею та диспетчером. Голос пілота ідентифікували після перевірки чорної скриньки екіпажу.
Експерти дещо скептично ставляться до версії загоряння двигуна:
- По-перше, професійність екіпажу не викликає сумнівів.
- По-друге, в авіакомпанії підтверджують справність літака.
Корпорація Боїнг випустила п’ять тисяч літаків цієї модифікації – Боїнг 737-NG із двигунами CFM 56. І жоден із цих літаків не потрапляв у катастрофу через відмову двигуна на злеті.
- По-третє, літак зник з радарів на висоті 2700 метрів, де була можливість для маневрів (це не 50 метрів над землею, де нічого зробити).
Експерт з питань авіації ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО у коментарі “BBC Україна” припустив, що іранці могли заявити про проблеми із двигуном, бо, можливо, отримали таку інформацію від екіпажу. На його думку, не варто відкидати версії підриву на лайнері й що екіпаж не знав, що стало причиною горіння двигуна. Адже, коли стається загоряння двигуна, є швидка процедура гасіння, “а тут ми маємо ситуацію, коли за секунди – вибух, пожежа і різке падіння”.
Романенко припускає, опираючись на матеріали із відкритих джерел, що може йтися про підрив на лайнері.
Експерт також відкидає версію враження літака ракетою “земля-повітря”, оскільки слід від ракети – видимий, і багато людей побачили б його з багатьох точок.
Романенко також наголошує, що жодних висновків не можна робити, дивлячись на фото уламків літака.
Австралійський авіаексперт ДЖЕФРІ ТОМАС проаналізував відео падіння літака і вважає, що вибух міг трапитися у середині самого літака.
Експерт зазначив, що ресурс із відстеження польотів літаків flightradar24 не показував відхилень траєкторії польоту. Але згодом передача інформації про політ обірвалася. За словами Томаса, таке могло трапитися через вибух, можливо, у кабіні пілота, який пошкодив електроніку.
Водночас експерт відкинув припущення, що літак міг бути збитий ракетою. У такому випадку ракета б знищила його ще у повітрі.
7 версій України
В РНБО назвали 7 версій причин авіакатастрофи, три з яких є закритими.
– ураження літака зенітною ракетою ЗРК, зокрема ЗРК “Тор”, бо інформація про виявлення уламків російської ракети поблизу місця катастрофи вже з’явилася в мережі інтернет;
– зіткнення з БПЛА або іншим літаючим об’єктом;
– руйнування і вибух двигуна з технічних причин;
– вибух всередині літака внаслідок терористичного акту;
Літак збила іранська ракета: відео і заяви лідерів країн
9 січня на сторінках в соцмережах, що належать іранцям, з’явилися фотографії носового обтічника ракети комплексу ППО “Тор М1”, нібито знайденого місцевими жителями недалеко від місця катастрофи.
Ввечері 9 січня співробітники Пентагону та “високопоставлений співробітник розвідки США” повідомили журналістам Newsweek, що літак МАУ міг бути помилково збитий іранськими військовими.
Джерела зазначають, що авіакатастрофа сталася незабаром після того, як Іран обстрілював військові бази в Іраку, де розміщувалися американські солдати.
Слідом за Newsweek аналогічну інформацію поширили американські телеканали CBS News та CNN.
“Робоча теорія заснована на постійному аналізі даних із супутників, радарів й електронних даних, що регулярно збираються військовими та розвідувальними службами США”, — написав у твітер журналіст CNN ШІМОН ПРОКУПЕЦ.
Президент США ДОНАЛЬД ТРАМП під час прес-конференції натякнув, що у нього є підозри того, що літак МАУ в Ірані розбився не через технічні неполадки.
Глава Білого дому вважає, що літак міг розбитися через те, що “хтось на тому боці міг припуститися помилки”.
Прем’єр-міністр Канади ДЖАСТІН ТРЮДО також заявив, що літак “Міжнародних авіаліній України”, за даними канадської розвідки, був збитий іранською ракетою “земля-повітря”.
Він додав, що в розслідуванні мають брати участь міжнародні партнери.
Британський прем’єр-міністр БОРИС ДЖОНСОН зазначив, що український Boeing міг бути ненавмисно збитий іранською ракетою “земля-повітря”.
Представники європейської служби безпеки заявили, що повідомлення про те, що український авіалайнер був збитий зенітно-ракетним комплексом Ірану помилково, заслуговують на довіру.
В Ірані відкидають цю інформацію. Зокрема, голова Управління цивільної авіації Ірану АЛІ АБЕДЗАДЕ в коментарі американським журналістам відкинув версію про те, що літак був збитий ракетою, обґрунтувавши свою думку тим, що в разі, якби літак був атакований, пілот не намагався б повернутися в аеропорт, а він нібито зробив це.
Генеральний директор Бюро по авіаційних пригодах цивільної авіації ХАСАН РЕЗАІФАР заявив, що в Ірану є спростування інформації про те, що їхня ракета помилково збила український літак.
Згодом в Мережі опублікували відеозапис, на якому нібито ракета збиває літак “Міжнародних авіаліній України” у повітрі над Тегераном.
Видання The New York Times стверджує, що перевірило справжність запису.
За інформацією NYT, у нього є й інші відео. Аналіз всього відеоматеріалу показав наступне: коли ракета влучила в літак, стався невеликий вибух, проте все судно не вибухнуло, а продовжило політ протягом ще декількох хвилин. Потім палаючий авіалайнер повернув назад до аеропорту і вже на зворотному шляху вибухнув і впав.
Той факт, що на відео саме небо над районом Паранд, підтверджує команда розслідувачів Bellingcat. Вони ідентифікували будинки, які видно на записі, і з’ясували, що камера була направлена саме в те місце, де проходила траекторія польоту “Боїнга”.
За даними Bellingcat, відео було знято в житловому районі міста Паранда (провінція Тегеран) в передмісті на захід від міжнародного аеропорту Імама Хомейні, з якого вилетів рейс 752 Міжнародних авіаліній України (PS752).
We are analyzing this new video supposedly showing a mid-air explosion. By our initial estimation, the video shows an apartment block in western Parand (35.489414, 50.906917), facing northeast. This perspective is directed approximately towards the known trajectory of #PS752. pic.twitter.com/nDvjRIkFU4— Bellingcat (@bellingcat) 9 січня 2020 р.
Один з розслідувачів Bellingcat КРІСТО ГРОЗЕВ зазначив, що ракету, яка могла збити український літак Boeing 737-800, могли запустити з секретної іранської військової бази IRSG.
Журналіст пояснив, що для визначення місця, звідки могли випустити ракету, було обчислено кут щодо траєкторії. Це дозволило застосувати візуально сприйняту швидкість, визначивши відстань від місця запуску до місця вибуху. Ракета пролетіла 6,5 км.
На такій відстані розташовано тільки один об’єкт – іранська секретна база IRSG.
Реакція України
Президент України ВОЛОДИМИР ЗЕЛЕНСЬКИЙ тільки вранці 10 січня відреагував на заяви США, Канади та Великої Британії про можливе збиття українського літака іранською ракетою, попросивши країни-партнери надати відповідні докази цієї версії до спільної комісії із розслідування.
“Версія про влучання ракети в літак не виключається, але станом на сьогодні не є підтвердженою”, – заявив Зеленський.
Як могло статися, що іранці збили цивільний літак?
8 січня приблизно в 01:30 (за іранським часом) Іран розпочинає ракетні удари проти американських військових об’єктів: один — це військова база “Аїн Аль-Асад” у західній іракській провінції Анбар, другий — у столиці Іракського Курдистану Ербіль.
Час атаки пізніше підтвердили і в Пентагоні. Там уточнили, що було випущено понад десяток ракет.
Через 1,5 год розпочалася друга хвиля авіаударів Ірану по американських військових об’єктах в Іраку.
Цілком ймовірно, що після запуску ракет по цілях в Іраку системи ППО Ірану привели в стан підвищеної готовності. Якщо версія про помилку зенітників виявиться вірною, то залишається припускати, що вони в напруженій обстановці переплутали пасажирський літак, який вилетів із годинною затримкою, з якоїсь військової метою. Цю версію підтримують джерела Newsweek в американській розвідці.
***
Офійної причини авіакатастрофи досі немає. Українська група з 45 фахівців уже працює над розслідуванням причин трагедії.
Відбувається огляд деталей літака, також проводиться збір ДНК родичів загиблих з метою ідентифікації тіл та їхньої подальшої репатріації. Нині вже зібрано матеріал у родичів дев’яти з 11 жертв трагедії. Матеріал інших двох буде зібраний найближчим часом, коли вирішаться логістичні питання.