Що сталося?
Літак української авіакомпанії МАУ Boeing 737 зазнав катастрофи невдовзі після вильоту з аеропорту Імама Хомейні в Тегерані.
Лайнер виконував регулярний рейс за маршрутом Тегеран — Київ.
За даними сервісу Flightradar, літак пропав через дві хвилини після вильоту з аеропорту імені Імама Хомейні. Лайнер встиг набрати висоту майже 2328 метрів, перш ніж піти в піке і розбитися.
737シリーズが悪いわけじゃないけどやっぱり何も知らない人からすると「737」と言うワードは心配だと思う#Iran #AirplaneCrash #Boeing #b737 #B737 #ukrainainternationalairlines #Aiplane #Aircarft pic.twitter.com/wV9OsnTH5I
— TOKYO-350 (@tokyo_350) 8 января 2020 г.
У перших повідомленнях йдеться про можливі технічні проблеми з літаком одразу після зльоту з тегеранського аеропорту.
Літак, згідно з розповідями очевидців, впав і згорів. На відео, які публікують користувачі соцмереж видно, як точка, яка горить, стрімко падає на землю.
Агентство Reuters цитує слова голови іранської державної рятувальної служби у репортажі іранського телебачення: “Вогонь був такий сильний, що ми не могли нікого врятувати”.
На місці працюють працівники Червоного Хреста. Вони заявили, що упізнання загиблих пасажирів і членів екіпажу літака МАУ неможливо через виникнення на борту пожежі.
“Я можу сказати, що ні”, – відповів директор з міжнародних операцій Червоного хреста Мансуре Багері на питання, чи є ще шанси впізнати когось із жертв катастрофи.
У відомстві повідомили, що за попередніми даними, всі пасажири та члени екіпажу літака загинули.
За даними компанії МАУ, на зазначений рейс придбали квитки 168 осіб. Пізніше секретар РНБО Олексій Данилов повідомив, що у літак мали сісти 169 пасажирів, проте двоє не сіли. Обидва – не громадяни України.
Український міністр закордонних справ Вадим Пристайко повідомив у Twitter, що більшість пасажирів у літаку були іранці і канадці.
“Наразі нам відома наступна інформація щодо країн походження загиблих в катастрофі PS752: Іран — 82; Канада — 63; Україна – 2 + 9 (екіпаж); Швеція — 10; Афганістан — 4; ФРН — 3; Велика Британія — 3. Висловлюємо наші співчуття. Українська влада продовжує розслідування”, – написав він.
В Офісі Президента повідомили, що Зеленський перервав свою поїздку в Оман і повертається до Києва.
У РНБО заявили про створення оперативного штабу. До його складу увійшли прем’єр-міністр, глава МЗС, міністр оборони, голови МВС, СБУ, СЗР і ДСНС.
Коментар МАУ
Авіакомпанія МАУ ухвалила рішення щодо призупинення виконання власних рейсів до Тегерана на невизначений термін.
В авіакомпанії зазначили, що рейс виконувався на літаку Boeing 737-800 NG, реєстраційний номер UR-PSR. Літак 2016 року виробництва, був отриманий авіакомпанією безпосередньо з заводу концерну. Останнє планове технічне обслуговування літак пройшов 06 січня 2020 року.
Командиром судна був Володимир Гапоненко, другим пілотом – Сергій Хоменко, також на борту для посилення екіпажу був присутній льотний інструктор Олексій Наумкін. У Гапоненко і Наумкіна було більш 10000 годин нальоту.
Версії авіакатастрофи
Офіс Генерального прокурора за повідомленнями у ЗМІ розпочав досудове розслідування авіакатастрофи. Дані були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ч. 3 ст. 276 Кримінального кодексу України (порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту, що спричинило загибель людей).
Міністерство закордонних справ України назвало основну версію аварії літака Boeing-737 авіакомпанії МАУ. Слідство вважає, що літак розбився через технічні причини – в результаті аварії двигуна.
В Ірані очевидці авіакатастрофи, які бачили палаючий падаючий лайнер і які чули потужний вибух, висунули припущення про ракетний удар по літаку. Українська сторона цю версію не розглядає. Також виключена версія про вибух бомби на борту.
“На даний момент версія теракту або ракетної атаки виключається”, – заявили в посольстві України в Ірані.
Однак пізніше інформація про катастрофу – зокрема і про причини падіння літака – зникла з сайту посольства.
Зеленський доручив перевірити весь цивільний флот в країні.
Обидва чорні ящики лайнера МАУ вже знайшли. Їх передали місцевим правоохоронцям.
Думка експерта
Авіаційний експерт, кандидат технічних наук Вадим Лукашевич вважає, що літак МАУ зруйнувався від вибуху при ударі об землю, проте відкидати версію про теракт на борту або попадання ракети не можна, оскільки двигуни самі по собі спалахують вкрай рідко.
«Зараз, відразу після катастрофи і перших уривчастих повідомлень, не можна виключати будь-яку з версій, включаючи технічну, теракт на борту або знищення літака ракетою. Будь-яке педалювання «цього не могло бути» свідчить лише про те, що «це» вкрай небажано для тих, хто заперечує», – зазначив Лукашевич.
За його словами, літак розбився в момент дуже високої військово-політичної напруги, тому версії впливу на лайнер повинні бути серед пріоритетних, поки не буде доведено протилежне.
“Літак розбився над “гарячою точкою”… Тим більше що озвучене “загоряння двигуна” теж може бути наслідком зовнішнього впливу: двигуни самі по собі займаються досить рідко (при цьому пожежа, як правило, не призводить до настільки катастрофічних наслідків), а потрапляння у двигун керованої ракети з інфрачервоною головкою самонаведення якраз може привести (майже неминуче) до пожежі в повітрі. Займання двигуна – це не причина, а наслідок чогось, що сталося з літаком”, – зазначив він.
При цьому Лукашевич впевнений, що характер випадання уламків свідчить про те, що лайнер зруйнувався при ударі об землю. Також на одному з відео, оприлюднених в ЗМІ, показано вогонь, що падає на землю. Тобто літак в процесі падіння був некерованим.
«З урахуванням наявності відкритого вогню при ударі об землю вибух був неминучий, що ми і спостерігаємо на уламках – всі уламки дуже невеликі, практично відсутні великі фрагменти. Слабкою втіхою є той факт, що смерть усіх, хто був на борту була миттєвою», – сказав Лукашевич.
Авіакомпанії масово скасовують рейси до Ірану
Після катастрофи авіакомпанія МАУ призупинила на невизначений термін рейси до Ірану.
Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) заборонило своїм цивільним літакам польоти над Іраном, Іраком, а також акваторіями Оманської і Перської заток ще ДО авіакатастрофи літака МАУ.
Про те, що їхні літаки будуть уникати повітряного простору Ірану, також заявили «Малайзійські авіалінії», «Сінгапурські авіалінії» і ще кілька азіатських авіакомпаній.
Росавіація рекомендувала російським авіакомпаніям не здійснювати польоти над Іраном, Іраком, Перською і Оманскою затоками.
Також польоти заборонила французька авіакомпанія Air France, німецька Lufthansa, Emirates Airline, Flydubai.
Хто загинув?
На сайті авіакомпанії МАУ з’явився офіційний список членів екіпажу літака, що розбився в Ірані.