Памя’таєте, що таке Clubhouse? Ні? Я вам нагадаю. Це така соціальна мережа з голосовими чатами: щось середнє між аудіоконференцією та радіо.
Користувачі організовують кімнати або клуби, обирають спікерів і розмовляють. Нові користувачі можуть підключатися та слухати розмову, а якщо набридне – непомітно піти з кімнати.
Головна фішка соцмережі та водночас єдиний спосіб комунікації – це розмова в режимі реального часу. Жодної можливості надсилати текстові повідомлення, записувати розмову чи вбудовувати аудіозапис до вашого посту.
У лютому ми побачили пік популярності соцмережі. Доступ до неї можливий лише за допомогою запрошення-інвайта і тільки для власників айфонів – все це надало соцмережі присмаку елітарності та створило небувалий ажіотаж.
Проте із самого початку щось пішло не так. І я навіть не кажу про серйозні проблеми із модерацією та конфіденційністю. Відсутність у Clubhouse застосунку для Android стало значною перешкодою для зростання компанії.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 2 млрд доларів на вітер: причини невдачі стрімінгового сервісу Quibi
За даними сервісу аналітики Sensor Tower, загальна кількість завантажень Clubhouse у iOS App Store почала стабільно падати з березня після досягнення максимуму в лютому на рівні 9,6 млн завантажень.
Згідно з дослідженням, у квітні було зафіксовано 922 тис. завантажень у всьому світі. Це на 66% менше, ніж 2,7 млн завантажень у березні.
На графіку від AppMagic чудово видно, як знизилась загальна кількість завантажень Clubhouse у iOS App Store до і після лютневого піку популярності.
Аби виправити ситуацію, компанія ще у лютому оголосила про початок роботи над застосунком для Android, але лише на початку травня розпочалося масштабне тестування. І знову компанія прийняла половинчасте рішення – застосунок протягом тижня був доступний лише користувачам із США. І тільки 21 травня Clubhouse запустив Android-версію застосунку у всьому світі, зокрема в Україні.
Проте вже за кілька годин після релізу застосунку в Google Play, користувачі масово почали скаржитися на проблеми з реєстрацією.
Як повідомляє AIN.ua, компанія обмежила доступ користувачам, які раніше знайшли спосіб, як встановити iOS-версію на Android. З такою ж проблемою зіткнулися ті, хто змінив пристрій Apple на Android – до одного акаунту може бути прив’язаний один номер телефону.
У будь-якому разі застосунок для Android ще дуже сирий. Крім проблем з реєстрацією, раніше повідомляли про відсутність низки функцій, як-от можливість стежити за темою, переклади в додатках, локалізація, можливість створювати або керувати клубом, пов’язувати профілі в Twitter та Instagram, платежі, а також можливість змінювати ім’я профілю або ім’я користувача.
Рішення запустити застосунок для Android видається все ж запізнілим: наразі бета-версія більш схожа на мінімально життєздатний продукт (MVP), який слід було запускати багато місяців тому і з кожним наступним релізом вдосконалювати, ніж на готовий до використання застосунок.
Схоже, компанія згаяла час і зараз змушена наздоганяти своїх конкурентів: у боротьбі соцплатформ за авдиторію відкласти реліз для 85% користувачів смартфонів на Android, навіть з технічних причин, – рішення, яке цілком може знищити Clubhouse.
Що планує робити Clubhouse?
Після запуску застосунку для Android у компанії нарешті звернули увагу на те, що Clubhouse досить сира у технічному плані платформа, яка в принципі не була готова до такого стрімкого росту.
У нещодавньому оновленні Clubhouse повідомив про проблеми із серверами, які не витримували занадто стрімкого зростання користувачів соцмережі. Тепер для компанії питання номер один: масштабування технологій та інфраструктури, щоб допомогти збільшити кількість користувачів та покращити взаємодію з ними.
Подальші кроки Clubhouse буде спрямовано на покращення якості платформи та утримування на ній користувачів. Ще у березні Clubhouse запустив програму розвитку Clubhouse Creator First, яка має допомогти користувачам заробляти на ефірах та налагодити співпрацю з брендами.
У травні Clubhouse заявив, що профінансує 50 пілотних аудіошоу учасників програми. Їм буде надано стипендію в розмірі 5000 доларів на місяць протягом трьох місяців, а також спорядження й творчу підтримку, щоб допомогти їм створити шоу.
Clubhouse намагається втримати користувачів й іншими методами: у квітні почалося тестування функції прямих грошових переказів для користувачів.
Творці зможуть отримати 100% платежу, а з донатора буде стягнуто невелику комісію за обробку картки.
Clubhouse робить все, щоб утримати користувачів, проте всього цього вже не досить. Clubhouse приречений, бо його ключові відмінності, такі як вхід за запрошеннями або голосовий чат у режимі тут і зараз – все це стало його фундаментальними вадами.
Вхід за запрошеннями: перевага, яка перетворилась на проблему
Якщо із залученням до соцмережі користувачів Android компанія потроху розбирається, то сам принцип долучення до соцмережі за інвайтами лишається незмінним. Компанія воліє масштабуватися рівномірно.
“Щоб мати змогу виміряти зростання, ми продовжимо список очікування та систему запрошення, щоб кожен новий учасник спільноти міг взяти з собою кількох близьких друзів. Поки ми прямуємо в літо і продовжуємо масштабувати сервер, ми плануємо йти ще далі, запросивши мільйони людей зі списку очікування iOS, розширивши підтримку мов та додавши більше можливостей, щоб люди у всьому світі змогли відчути Clubhouse так, наче він рідний для них”, – повідомляють у компанії.
Ще у лютому запрошення за інвайтами було ключовою особливістю Clubhouse, завдяки якій користувачі соцмережі могли відчути належність до елітарного клубу власників айфонів. Але, коли найбільші світові соцплатформи почали також експерементувати з аудіо, то переваги Clubhouse перетворилися на недоліки.
Застосунок для Android, а також скасування інвайтів потенційно могли б розширити авдиторію соцмережі, втім у компанії не поспішають прощатися із системою інвайтів.
Недолік прямих ефірів
Коли користувач відкриває Instagram, YouTube або TikTok, алгоритми підсовують найкращий для нього контент. Але Clubhouse працює тільки тут і зараз – розмову неможливо записати й прослухати пізніше, або відмотати, щоб дізнатись контекст. Головна проблема соцмережі у тому, що потрібно зробити неможливе – зацікавити якомога більше користувачів тут і зараз у прямому ефірі.
Що оберуть виробники контенту? Чи проведуть вони нехай цілий день з аудиторією у кілька десятків тисяч користувачів у прямому ефірі або запишуть подкаст й охоплять за тиждень мільйони. Запитання риторичне.
Що станеться, якщо Clubhouse дозволить записувати ефіри? Це вже буде не Clubhouse. Він втратить ядерну авдиторію платформи, яка прийшла задля легкості та фану прямих ефірів. Чи прийде авдиторія, якій потрібні записи? Навряд. Clubhouse більше не відрізнятиметься від своїх потужних конкурентів, які вже увірвалися на ринок аудіосоцмереж.
У травні Twitter запустив функцію Spaces з голосовими кімнатами для користувачів (створювати та модерувати кімнати можуть тільки користувачі, які мають 600+ підписників). Над аналогічними функціями працюють Facebook, Spotify, Telegram та Slack.
Чи зможе Clubhouse запропонувати щось цікаве і дійсно проривне, щоб протистояти своїм серйозним конкурентам – незрозуміло. Зрозуміло лише одне – це буде надзвичайно складне завдання для соцмережі, яка не чекала на такий приголомшливий успіх.